Historien om Saab 900
En större och lyxigare modell redo för nya krockkrav. Saab 900, 99:ans efterträdare, blev en kassako på grönbete. 900 fyller för övrigt 40 år i år. 1978-2018.
Saab stod inför ett stort skifte. Anfäderna Mellde, Ljungström och Sason fanns inte längre inom företaget och i deras ställe hade en ny generation tagit plats bakom spakarna. Vid 1970-talets slut fanns en ny anda inom Saab, en anda som ville höja utvecklingstakten och framhäva Saab som en annorlunda biltillverkare. Nog för att bilmärket Saab aldrig riktigt har passat inom ramarna för en normal biltillverkare men nu fanns en tydligare idé om att rikta in sig på produkter med särart. På en allt hårdare bilmarknad ansågs en markerad profil vara ett livsvillkor för en självständig biltillverkare.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se