Foto: Saab Automobile

Historien om Saab 9000

En dryg halvmiljon exemplar tillverkades av Saab 9000, modellen som var en rymligare, modernare och säkrare än sin föregångare 900. Modellen tog fart nere i Italien och hade sikte på USA. Här har du hela historien om Saaben som kom att leva ett ganska gott liv under 14 år.

Den misslyckade Subaru-Saaben 9-2X finns fortfarande relativt färsk i våra minnen men man ska inte glömma bort att Saab försökte sig på ett liknande experiment redan i slutet av 1970-talet. Då, liksom i slutet av företagets era, var finanserna inte helt sunda och det fanns inte på långa vägar tillräckliga ekonomiska resurser för att utveckla en helt ny bilmodell på egen hand. Lösningen då blev att vända sig till italienska Lancia som var mitt uppe i utvecklingen av sin nya modell Delta. Saab hann komma in lagom i tid för att kunna påverka Giorgetto Giugiaros formgivning av bilen men också själva konstruktionen som på Saabs inrådan fick bättre rostskydd. Bilen såldes i Italien som Lancia Delta men såldes även i Sverige som Saab-Lancia 600. Tekniskt hade bilen mycket gemensamt med Fiat Ritmo, bland annat hjulupphängningar och karossdetaljer, men var en större och lyxigare bil.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill