Historien om Saab GT 750
Imars 1958 kom
Saab med en glädjande nyhet, man hade fördubblat sitt modellutbud! Det låter större än det var eftersom antalet modeller hade ökat från en till två, men ändå. Den nya modellen var dessutom inte vilken som helst, utan en snabb och sportig familjebil med det läckra namnet Saab Granturismo 750. Att Saab fick för sig att bygga en sportversion av 93-modellen kan till stor del sägas vara tack vare Saabs USA-chef Ralph T. Millet som, sporrad av att ha sett första Sonetten, ivrigt försökt förmå Saab-ledningen att tillverka en sportigare variant av 93:an som han trodde skulle kunna bli mycket populär i USA. En sådan skulle inte minst fungera som dragplåster vid utställningarna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se