Historien om Volvo 66 och 300-serien
Premium Kanske inte de Volvo-modeller som har tagit mest plats i historieböckerna, men avtryck av olika slag har de absolut gjort – Volvo 66, 340 och 360.
Det är inte vilken bil som helst som får heta Volvo. När Volvo hösten 1972 köpte 33 procent av aktierna i nederländska
DAF var syftet glasklart – man ville ta en genväg för att snabbt få fram en småbil. Men någon Volvo-småbil blev det inte än på några år. DAF hade passande nog en ny och fräsch modell kallad 66. Efter samgåendet tog Volvo över ansvaret för försäljningen av 66 på den nordiska marknaden.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se