Högsta krockbetyg till nya Audi A4 samt Honda HR-V och Jazz
Volkswagen Caddy klarade det inte, däremot gjorde nya Audi A4, Honda HR-V och Honda Jazz det – trion fixade nämligen högsta krocktestbetyget fem stjärnor i Euro NCAP.
Fyra nya eller uppdaterade bilmodeller har krocktestats av europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP. I denna omgång ingick nya Audi A4, nya Honda HR-V, nya Honda Jazz och uppdaterade Volkswagen Caddy.
Tre av bilarna fick högsta slutbetyg – fem stjärnor. Endast en fick åka hem med sämre betyg. Det var Volkswagen Caddy som fick åka hem till Wolfsburg med stjärnavdrag, totalbetyget blev fyra stjärnor fördelat på 84 av 100 poäng i vuxenskyddet, 78 poäng i barnskyddet, 58 poäng i fotgängarskyddet och 68 poäng i förarstödsystem. Inte i något delmoment var Caddy bättre än någon av de övriga bilarna, men det är i framför allt fotgängarskyddet som den klappade igenom. Det ska dock tilläggas nuvarande Volkswagen Caddy, som i krocktestutförandet ingår i lilla MPV-klassen, har en väldigt gammal grundkonstruktion som är äldre än tio år.
Av de tre bilar som fick högsta betyg var det nya Honda Jazz som imponerade bäst (dock utan att göra jämförelser mellan bilarna eftersom krocktestbetyget mellan bilklasser inte är jämförbara med varandra). Jazz imponerar också på en annan punkt. Jazz är nämligen andra bil i småbilsklassen att få högsta betyg, endast Suzuki Vitara har lyckats med det tidigare medan andra modeller så som Hyundai i20, Mazda 2 och Opel Karl har misslyckats.
Jazz fick 93 poäng i vuxenskyddet, 85 i barnskyddet, 73 i fotgängarskyddet och 71 i förarstödsystem. Motsvarande poängutdelning för Honda HR-V var 86, 79, 72 och 71 och för nya Audi A4 90, 87, 75 och 75.
Vill du fördjupa dig om respektive bils krocksäkerhet hänvisar vi dig till Euro NCAP:s webbplats via länkarna nedan:
• Audi A4
Nedan filmer från Euro NCAP:s senaste krocktestomgång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se