Holland slår tillbaka med Donkervoort D8 GTO
Holland är kanske inte välkända för sin framstående bilindustri, med företag som Daf, Spyker eller kanske fabriken NedCar som tillverkat bland annat första generationen Volvo S40 och floppade Smart ForFour. Inom ett område har man dock länge tillhört de ledande i bilvärlden, nämligen bilar av Lotus Seven-typ, och då främst från lilla tillverkaren Donkervoort.
Donkervoort grundades 1978 och har sin bas i staden Lelystad. (Lelystad ligger för övrigt ligger bara några mil från Spykers hemstad Zeevolde, så man skulle kunna säga att Lelystad-Zeevolde är en slags holländsk motsvarighet till Göteborg-Trollhättan, där i alla fall Zeevolde och Trollhättan har en tydlig gemensam nämnare.) Nåväl, Donkervoort gjorde sig redan tidigt ett namn som en av de bästa tillverkarna av Lotus Seven-replikor, och även om man genom åren har gått från de renodlade replikorna har grundkonceptet alltid varit likadant.
Senaste modellen, som nu alltså är officiell, heter Donkervoort D8 GTO. Modellen följer, förstås, Lotus Seven-konceptet, med friliggande främre hjul, låg vikt, två sittplatser och markerade bakre hjulhus. Trots detta får man säga att utseendet är påfallande modernt. Under huven sitter precis som i tidigare Donkervoort-modeller en motor med ursprung från Audi, men medan man tidigare valt att använda 1,8-litersmotorer så har nya D8 GTO fått ta del av något mycket värre – nämligen 2,5 TFSI-motorn som också sitter i Audi RS3 och TT-RS! I Audi-tappning ger motorn 340 hästar, men efter att Donkervoort tillåtits fila vidare på den så har ytterligare 60 hästkrafter hittats. Den nya siffran är alltså 400 hästkrafter jämnt, där de 60 extra blir tillgängliga med en overboostfunktion via ett knapptryck.
Samtidigt som bilen har hela 400 hästar så har vikten hållits nere, helt i enlighet med det klassiska Lotus-receptet, och D8 GTO har en tjänstevikt på så lite som 700 kg! Detta ger bilen fler hästkrafter per kilogram än en Bugatti Veyron!
Serieproduktionen av D8 GTO startar 2012 och är du sugen att köpa en så lär du åtminstone behöva ha en miljon kronor i bankfacket. Har du inte det kan du i alla fall se filmen från utvecklingsarbetet och bildgalleriet nedan.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se