Honda Civic 50 år – här är bilarna
En ny generation av Honda Civic har nyligen rullats fram, den elfte i ordningen sedan 1972. Vi blickar tillbaka och minns bilarna från förr.
En liten japansk bil. Ja, det var så hett att Honda Civic fick ta upp omslaget på Teknikens Värld nummer 25 1974 för att illustrerar vårt testsammandrag för året. I nummer fyra hade vi testat bilen under rubriken ”En upplevelse att köra” men också kritiserat den för att vara törstigare än flertalet konkurrenter och trång som Mini, en bil som lanserats 1959. Första generationen hade lanserats 1972 och 1975 fick den Hondas CVCC-motor som tagits fram med allt hårdare avgaskrav i åtanke.
En andra generation kom 1979. Civic var nu större och lånade en del designelement från syskonmodellen Accord även om koppling till första generation var tydlig. Femväxlad manuell låda kom som tillval. Ett år efter lanseringen kom bilen även i sedanutförande.
Redan 1983 lanserades den tredje generationen med betydligt modernare och kantigare design. Utbudet av karosser vidgades med den höga kombin Shuttle och coupén CRX.
Generation fyra kom 1987 och bilen fick nu märkets VTEC-motorer med variabla ventiltider. Alla versioner hade nu individuell hjulupphängning bak.
1991 var det dags för generation fem, en större bil med mer runda former. Kombin ströks ur sortimentet men en coupé slöt upp.
Designmässig tog den sjätte generationen små steg jämfört med föregångaren när den lanserades 1995. Bilen kom nu med steglös CVT-låda som alternativ. Den sportiga versionen Type-R introduceras 1997.
Yttermåtten var intakta med invändigt tog sjunde generationen Civic, lanserad 2000, stora kliv. Hybridteknik introducerades till modellen i Japan och USA.
2005 fick Civic en mer futuristiskt design i och med lanseringen av generation åtta. Modellen får nu Magic Seats, där sittdynan bak kan fällas upp likt en biostol för att ge ett högts lastutrymme.
Designmässigt var generation nio en evolution av åttan. Kombikarossen var nu åter i utbudet. Denna generation av modellen, introducerad 2011, såldes aldrig hemma i Japan, förutom versionen Type-R.
Generation tio kom 2015 och byggde på Hondas globala plattform. Olikheterna av modellen på olika marknader var nu färre. Kombiversionen försvinner som karossalternativ.
Generation elva får hybridsystemet e:HEV från modellen Jazz. Det blir det enda alternativet på den europeiska marknaden där alla bilar från tillverkaren ska vara elektrifierade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se