Honda CR-V facelift – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström är som vanligt ute och flänger. Nu i Barcelona för att köra uppdaterade Honda CR-V. Vi ringer och kollar läget.

PeO din lilla gottegris. Strålande sol förstår jag?

– Inte alls Rabe, det är ganska kyligt. Men bättre än vad ni har det förstår jag, haha...

Då går vi över till bilen. Vad är nytt?

– På utsidan i princip bara nya stötfångare fram och bak och annorlunda grill. Men en helt ny 1,6 liters med dubbelturbo på 160 hästar tar plats i stället för den gamla 2,2-litersdieseln. Den kan kombineras med en nioväxlad automatlåda. Båda sakerna fungerar bra utan att övertyga. Men det finns andra saker det är sämre ställt med. Återkommer till det i ett senare nummer av Teknikens Värld.

Är priserna fastställda?

– Nej, men räkna med cirka 10 000 mer om du vill ha nya dieseln och automatlådan. Det innebär att även i enklaste utförande kommer Honda CR-V att kosta över 300 000 kronor. Bilen börjar säljas, och levereras, i mars.

Hela provkörningen, samt vad det är sämre ställt med, kan du läsa i ett kommande nummer av Teknikens Värld. Slå till på en kraftigt rabatterad prenumeration så missar du inte det. I prenumerationen ingår även tidningen digitalt för iPhone, iPad och Android.