Honda CR-V får förutseende farthållare
Honda kommer under året att lansera världens första förutseende farthållare. Det nya systemet i-ACC som blir tillgängligt i CR-V ska kunna förutse om en bil i högerfilen hastigt byter fil och hindrar dig.
Att köra med farthållare i vänsterfilen är inte helt lätt. Inte sällan kliver bilar i högerfilen oväntat ut i vänsterfilen utan att se sig för i backspegeln, varpå man antingen tvingas bromsa manuellt, eller låta en eventuellt adaptiv farthållare sköta inbromsningen. De flesta av dagens adaptiva farthållare är dock inte tillräckligt snabba för att en sådan inbromsning ska bli behaglig. Det problemet säger sig Honda nu ha en lösning på.
Under året kommer nyligen ansiktslyfta Honda CR-V att kunna utrustas med nya farthållaren i-ACC som är en vidareutveckling av den nuvarande ACC, och vi får anta att ”i” i namnet står för intelligent. Det är nämligen just vad den nya farthållaren ska vara. Med utgångspunkt i ett omfattande forskningsarbete i europeisk trafik har Honda tagit fram en algoritm som förutser sannolikheten i att bilar i omgivande filer ska byta fil och köra in framför bilen. Systemet ska till exempel kunna se om en bil i högerfilen i snabb takt närmar sig en annan bil i högerfilen bakifrån och förstår då att det är sannolikt att den kastar sig ut i vänsterfilen för att köra om. I-ACC ska kunna förutse en sådan situation fem sekunder innan den inträffar och därmed kunna sköta inbromsningen mycket smidigare än en konventionell adaptiv farthållare.
i-ACC är ett egenutvecklat system som har skötts av Honda-tekniker från Europa och Japan. Alla tester har genomförts i europeisk trafik och systemet ska fungera på samma sätt oavsett om det är vänster- eller högertrafik. i-ACC kommer att ingå i Executive-utförandet till 2015 års Honda CR-V.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se