Honda CR-Z – fakta- och bildläcka
På Tokyosalongen för en dryg månad sedan visade Honda upp en sista konceptversion av kommande sporthybriden CR-Z. Nu har en broschyr över produktionsversionen läckt ut och som vi kan se är hybriden i produktionsutförande inte speciellt sportig, bortsett från designen.
Det har redan gått två år sedan Honda visade upp CR-Z Concept för första gången, en sportigt formgiven coupé med hybriddrivlina som ska få alla gamla CRX-fans att snegla åt Honda-hållet igen.
På Tokyosalongen förra månaden visade Honda upp en sista version av konceptbilen och berättade samtidigt att produktionen av bilen är nära förestående.
Brukligt när det gäller konceptbilar är att de står långt ifrån produktionsversionen, men i fallet Honda CR-Z får vi nog säga att Honda inte har fegat ur. Tack vare en officiell broschyr som visar produktionsversionen kan vi bekräfta detta. Bilen är sig väldigt lik, helt enkelt.
I den läckta broschyren kan vi se att den sportiga hybridcoupén mäter 408 centimeter från främre till bakre stötfångaren, 243,5 centimeter mellan hjulaxlarna, 174 centimeter på bredden samt 139,5 centimeter på höjden.
Vi kan också ta del av information om drivlinan. I broschyren får vi bekräftat att förbränningsmotorn är på 1,5 liter som assisteras av en liten elmotor. Förbränningsmotorn ger 114 hästkrafter vid 6 000 r/min och 145 newtonmeter vid 4 800 r/min. Elmotorn i sin tur levererar 14 hästkrafter vid 1 500 r/min och 78 newtonmeter vid 1 000 r/min. Den påläste upptäcker att elmotorn är densamma som i Honda Insight medan förbränningsmotorn är en annan. I Insight sitter som bekant en 1,3-liters bensinmotor på 88 hästkrafter och 121 newtonmeter.
Honda uppger i sitt material att CR-Z drar 0,4 liter per mil respektive 0,44 liter per mil. Vi vet inte vad siffrorna refererar till, men att det är enligt den japanska körcykeln är inte en vild gissning. Insight vill ha 0,44 liter per mil vid blandad körning enligt EU-körcykeln.
Speciellt sportig är inte Honda CR-Z om man ser till prestandan. Den officiella broschyren berättar att 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. Det är dock betydligt snabbare än sin hybridbroder Insight som tar 12,6 sekunder i anspråk vid samma acceleration.
Försäljningen av Honda CR-Z sätter igång i Japan i februari nästa år. Kort därefter är det antagligen dags för lansering i Europa och Nordamerika.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se