Honda CR-Z RZ får kompressor av Mugen
Hondatrimmarna Mugen har under det senaste året lanserat flera konceptbilar på snabbversioner av lilla heta CR-Z. Nu är det dags för en serietillverkad sådan, om än i liten skala.
Hondas andlige ersättare till 80-talets CRX kom 2010 men blev kanske aldrig riktigt en regelrätt gokart. Förutom tung teknik som batterier – CR-Z är en hybrid –finns det inte jättegott om kräm i varken el- eller bensinmotorn.
Med kompressorn löser man detta genom att skrämma upp i-VTEC-motorn till 156 hästkrafter och 185 newtonmeter. Trimmet täcker även elmotorn som utvecklar 20 nya hästkrafter och 78 newtonmeter. Total effekt alltså 176 hästkrafter, 50 fler än i grundversion. Mugen har inte släppt några officiella accelerationssiffror, men konceptbilen med samma effektuttag gav en 0-100-tid på 6,1 sekunder. Det är tre sekunder mindre än vad vanliga CR-Z klarar.
Mugen slutar dock inte där. Utöver uppgraderingarna av motorerna kommer CR-Z RZ med nytt avgassystem, ny upphängning och nya effektivare bromsar. Hjulen mäter 17 tum. Mugen har dessutom passat på att installera en vinge modell större, en diffuser bak på bilen, en ny grill med kolfiberdetaljer, en läpp under spoilern och större luftintag. Nya sportstolar, en ny växelspak, kolfiberdetaljer och extramätare präglar interiören.
Bara 300 exemplar av bilen kommer att byggas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se