Honda CR-Z ska bli sportigare
Hondas sporthybrid är dessvärre inte så sportig som den ser ut. Det kan det snart bli ändring på. Hondas utvecklingschef bekräftar att en sportversion av CR-Z är under utveckling.
När Honda lanserade hybridmodellen CR-Z såg många fram emot en sportig efterträdare till gamla CRX. Riktigt så blev det tyvärr inte, designen utstrålar sportiga egenskaper men den totala effekten på 124 hästkrafter och 174 newtonmeter kunde inte motsvara förväntningarna. Nu verkar det som att Honda har lyssnat på de sportsugna hybridspekulanterna.
Hondas utvecklingschef Tomohiko Kawanabe avslöjar i samtal med brittiska Autocar att man just nu arbetar på att ta fram en ny version av CR-Z med kraftigare drivlina.
- Det stämmer, vi utvecklar en CR-Z med mer effekt. Problemet med bilen som den är i dag är att den ser väldigt bra ut men har inte den prestanda som kunderna förväntar sig, säger Kawanabe till Autocar.
Det har spekulerats en del kring att Honda överväger att slopa hybridsystemet för en konventionell förbränningsmotor i en kommande sportmodell men detta förnekas av Kawanabe. Det har också sagts att Honda kan komma att byta ut 1,5-litersmotorn i vanliga CR-Z mot en turboladdad 1,6-litersvariant men Kawanabe vill inte bekräfta detta. Det är mycket troligt att en sportversion av CR-Z får nästa generation hybridsystem som tack vare litiumjonbatterier ska vara dubbelt så effektivt som nuvarande system. Men det finns ett problem.
– Det kommer inte att vara acceptabelt för den nya bilen att dra mer bränsle än den nuvarande. Bilen måste ha lågt koldioxidutsläpp men ändå vara rolig att köra, säger Kawanabe.
På bilden ses Honda CR-Z Hybrid R Concept som visades på förra årets SEMA-mässa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se