Honda CR-Z – tillbaka till framtiden
Honda har vänt blicken bakåt för att ta fram nya CR-Z. Honda presenterar den som världens första hybridsportbil. Mer konkret kan sägas att CR-Z är en nytolkning av gamla CR-X, utrustad med modern hybridteknik och manuell växellåda.
Efter både bild- och infoläckor har Honda äntligen tagit initiativet och presenterar CR-Z på Detroitsalongen. Enligt Honda är det här världens första hybridrivna sportbil, samtidigt som den plockar upp stafettpinnen efter 1980-talets CR-X. Namnet är nästan detsamma och kilformen är nästan identisk men undertill har det hänt en hel del sedan CR-Z togs ur produktion 1991.
Honda CR-Z använder sig av Hondas numera välkända IMA-system. IMA står för Integrated Motor Assist och innebär att en 1,5-litersbensinmotor på 102 hästkrafter får hjälp av en elmotor på 20 hästkrafter. Tillsammans levererar de logiskt nog 122 hästar och 174 Nm. Det maximala antalet hästkrafter fås först när motorn varvas till 6 000 r/min, medan maxvridet fås redan vid 1 500 r/min. När elmotorn inte behövs för acceleration arbetar den som generator och laddar nickelmetallbatterierna. Kraften från de båda motorerna skickas till framhjulen via en sexstegad manuell låda som är standard. CR-Z är enligt Honda den första hybriden som kombineras med en manuell växellåda sedan 2003 års Civic IMA och dess femstegade låda. En CVT-automat kan fås som tillval till CR-Z. Hondas preliminära förbrukningssiffror för CR-Z lyder 0,5 l/mil och 117 g/km i utsläpp. Förbrukningssiffran kommer förmodligen att revideras ned med tanke på att den större och tyngre Insight klarar sig med 0,44 l/mil. Honda berättar än så länge inte hur snabb CR-Z är. Av tidigare faktaläckor har vi dock fått veta att den ska fixa 0-100 km/h på 9,7 sekunder.
Det är betydligt snabbare än hybridbrodern Insight som tar hela 12,6 sekunder på sig för samma sprint. De två hybriderna delar inte bara drivlina, CR-Z vilar på samma bottenplatta som den större Insight. CR-Z är 44 kilo lättare och 29,5 centimeter kortare. Till de framtida förarnas glädje finns ett system som Honda kallar 3-Mode Drive System. Det innebär att föraren kan välja mellan tre olika inställningar som påverkar gasrespons, styrrespons, IMA-systemets inverkan, klimatsystemet samt hur stopp/start-systemet arbetar. Allt beroende på om man vill köra fort, snål eller normalt.
Designmässigt känner vi igen CR-Z, det har inte hänt så värst mycket sedan CR-Z visades som koncept på 2007 års Tokyosalong. Linjerna har förstås tonats ned en aning och vi noterar även att CR-Z har fått en LED-rad i underkant av de främre strålkastarna. Det är för övrigt första gången en produktions-Honda förses med LED-lampor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se