Honda HR-V officiell – fakta och bilder om CR-V:s lillebror
Honda dammar av beteckningen HR-V för att låta bokstavskombinationen pryda en ny suv i storleksklassen under CR-V. Klassledande utrymmen utlovas i kombination med magiska säten.
1998 släppte Honda modellen HR-V, en nätt kombi med förhöjd markfrigång, detaljer som kännetecknar en typisk crossover. Honda var med andra ord tidigt ute i genren.
När de nu plockar upp HR-V-beteckningen igen, efter nästan tio års dvala, är det en crossoverbetonad suv man presenterar. Dock försöker Honda få oss att tro att nya HR-V handlar om en coupé med suv-känsla. Men i vardagligt tal och utan bilsegmentens virrvarr av beteckningar är det helt enkelt en suv vi tittar på här och nu.
Nya Honda HR-V presenterades redan i Paris i höstas, då som prototyp. I dag är det produktionsbilen som visas upp, knappt två veckor innan den stora världspremiären på bilsalongen i Genève.
Några direkta skillnader mellan prototypbilen och produktionsbilen kan vi inte notera, något som bådar gott för nya Civic Type R som också visas i produktionsutförande på Genèvesalongen.
HR-V blir per automatik lillebror till Hondas populära suv CR-V. Den är mindre på alla ledder (alla mått kommer från USA-versionen då Honda i Europa inte meddelat några siffror). 429,5 centimeter på längden är 27,5 centimeter kortare än CR-V. På bredden är HR-V med sina 177,3 centimeter 4,7 centimeter smalare än storebror och på höjden, som mäter 160,5 centimeter, åtta centimeter lägre. Axelavståndet är 261,1 centimeter, endast 1,9 centimeter kortare än samma avstånd på CR-V.
En konkurrent i klassen som HR-V kommer att lira i är Opel Mokka. De är nästan identiska till storlek. Tysken är dock 1,7 centimeter kortare, 0,4 centimeter bredare och 5,3 centimeter högre.
Japanen vinner matchen som gäller längst axelavstånd. Med 5,6 centimeter till godo på tysken bör det gynna japanens interiöra utrymmen, och det är just vad Honda slår hårt på – innerutrymmena. Klassledande beskriver de HR-V och tillsammans med Magic Seat ska flexibiliteten och mångsidigheten nå oanade höjder för biltypen.
Bagageutrymmet uppges rymma 453 liter när baksätets ryggstöd (delbart endast 60:40, inte enligt önskvärda 40:20:40) är uppfällt. Fälls detta ryms 1 026 liter upp till fönsterkanten. Motsvarande siffror för CR-V är 589 liter och 1 146 liter. Här märks det att Opel Mokka kommer till korta med endast 356 liter vid uppfällt baksätesryggstöd. Någon siffra för lastning upp till fönsterkanten vid fällt baksäte presenterar inte Opel men däremot en för lastning upp mot taket: 1 372 liter. Siffran är alltså inte jämförbar med den för Honda ett par rader upp.
Två motorer finns till HR-V vid lanseringen i Europa efter sommaren. Båda är så kallade Honda Earth Dreams Technology-motorer och Euro 6-certifierade. Den ena är en bensinmotor på 1,5 liter och 130 hästkrafter, den andra en 1,6-liters diesel på 120 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda är standard till båda, som tillval finns en halvautomatisk CVT-låda till bensinmotorn och beroende på utrustningsnivå ingår växlingspaddlar på ratten. Framhjulsdrift är det som gäller på HR-V med dessa motorer.
Nya HR-V har utvecklats för att uppnå så låg tyngdpunkt och så hög vridstyvhet som möjligt. Körupplevelsen sägs påminna om den hos en sedanmodell (kanske blidkar alla Accord-älskare som är besvikna efter nedläggningen).
Karossen med tillhörande detaljer har optimerats för så lågt luftmotstånd som möjligt och för att minimera vindbrus. Dessutom har bilen extra ljudisolering i hjulhusen samt i bagageutrymmet för att hålla nere ljudnivån ytterligare.
Interiören är proper och modern på ett vis man kan förvänta sig av en bil 2015. Om den är utrustad enligt Sport- och Executive-nivå domineras instrumentbrädan av en sju tum stor pekskärm med Honda Connect som baseras på Android 4.0.4 (dvs Ice Cream Sandwich som snart är fyra år gammal, 5.0 Lollipop är den senaste).
Honda Connect-infotainmentsystemet med MirrorLink-funktionalitet ger tillgång till en mängd olika internetbaserade tjänster samt diverse applikationer genom Honda App Centre. Infotainmentsystemet kan integreras med navigation från Garmin, men det är tillval.
Comfort-utrustade modellversioner av HR-V har femtumsskärm.
Honda erbjuder en rad olika aktiva och passiva säkerhetssystem till HR-V, bland annat Advanced Driver Assist System med hastighetsassistans, autobroms med varning, körfältsassistans, vägmärkesigenkänning och automatisk helljusassistans. Autobromssystemet Honda City-Brake Active System är standard på alla modellversioner, inklusive Comfort-nivån, och fungerar i farter upp till 30 km/h. Hela Advanced Driver Assist System-paketet är standard på Sport och Executive.
Som ovan nämnt är det säljpremiär efter sommaren 2015, men först är det världspremiär inför publik på bilsalongen i Genève den 3 mars.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se