Honda HR-V – tre snabba från provkörningen
Erik Andrén har tagit ett avbrott i sin semester för att åka till Portugal och köra nya Honda HR-V. Vi ringer upp och hör hur han har det.
Du är i Portugal igen alltså, hur har du det där nere?
– Jodå, portugiserna verkar vara lite nedstämda efter den där fotbollsförlusten häromdagen. Inga festligheter som i Sverige, trots att de faktiskt vann silver. Alternativt bryr de sig inte. Varmt är det i alla fall, 25-30 grader. Och nya Honda HR-V att provköra.
Ja, det är ju bilen vi vill höra om! Hur är den?
– Jodå. Den är mer praktisk än vad den ser ut, men bensinmotorn på 1,5 liter är kanske inte det piggaste som finns på marknaden, om man säger så. Dieseln har jag inte fått köra än (men ska få), och den har i alla fall det dubbla i vridmoment. Men styrning och chassi är fint. Sen finns det vissa andra bra och mindre bra saker, men det får jag återkomma till i en mer utförlig rapport.
När kommer den ut till försäljning, och vad kommer den att kosta?
– HR-V har redan kommit ut på marknaden i USA, men här i Europa har vi fått vänta ett tag. Premiären i Sverige är i september, och priserna börjar på 179 900 kronor för bensinaren samt 204 900 kronor för dieseln. Honda själva tror dock att Elegance-utrustade bensinaren blir storsäljaren, och den ligger på 199 900 kronor.
Hela provkörningsrapporten om Hondas nya utmanare i det mindre suv-segmentet kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se