Honda kommer med tre nyheter till Genève
Japanska Honda är senaste företaget att presentera sin Genèvesatsning. Det är konceptbilen FCX som gör europadebut och nya Civic Type-R samt den europeiska versionen av Legend som har världspremiär.
Bilföretagens satsningar på Genèvesalongen avlöper nu varandra med ruskig takt. Senast i raden är Honda som har tre spännande nyheter. Det är en konceptversion av vad som ska bli nya Civic Type-R, den europeiska versionen av Legend samt konceptversionen av FCX, framtidens bränslecellsbil. Tyvärr finns just nu inga bilder på Civic Type-R och Legend, de får vänta till premiären.
Honda Civic Type-R är näst intill kultförklarad på vägarna. Den tuffa och väldigt aggressiva golfklassracern har gjort succé under början 2000-talet med Hondas VTEC-motor.
I höstas presenterade Honda den nya versionen av Civic och nu på Genèvesalongen har alltså den nya Civicen i Type-R version världspremiär. Med samma högvarviga 2-liters motors på 200 hästkrafter som satt i föregångaren hoppas Honda skapa samma spänning och körglädje som tidigare. Säljstart beräknas till början av 2007.
Honda Legends europeiska version har också världspremiär under Genèvesalongen. Den lyxiga sedanen kommer med en och annan teknisk finess. Hondas nya 4-hjusldrift SH-AWD (Super Handling All-Wheel-Drive) är ett system som fördelar kraft och drivmoment mellan bakhjulen och i kurvor ger det extra acceleration och ytterhjulen. Mer om fyrhjulsdrift kan du läsa i Teknikens Värld nummer 4 som släpps i butik den 14 februari.
Cruise Control systemet ACC (Adaptive Cruise Control) följer trenden med radarsystem i grillen. Precis som flera andra i klassen känner den av trafik och hinder framför bilen och anpassar hastigheten därefter. ACC arbetar med ett kollisionssystem som förutser kollisioner och då vidtar åtgärder som att dra åt säkerhetsbälten och initiera bromsning.
Motorn är en 3,5-liters V6 med VTEC system som vid 6 000 r/min ger 295 hk och 353 Nm vid 5 000 r/min.
Legend kommer försäljning under 2006.
Honda FCX har varit på turné med Honda ett tag nu. Den nya versionen gjorde premiär på Tokyosalongen 2005 och följer nu med till Genève där den gör Europadebut. Det är en bränslecellsbil som ger en god inblick i hur framtida bilar med liknande drivsystem kan komma att se ut.
Syre och vätgas flödar uppifrån och ned (vertikalt gasflöde) i Hondas "V Flow"-bränslecellspaket och löser på så vis problemet med start i kall väderlek. Bränslecellspaketet "V Flow" har startegenskaper vid mycket låga temperaturer som väl motsvarar de som återfinns i bensinmotorer. Dessutom, med bränslecellerna arrangerade vertikalt i mittunneln i ett nytt utrymmesmaximerat utförande, har Honda uppnått ett kompakt men ändå kraftfullt bränslecellspaket med en kapacitet på 134 hk (100 kW).
Det finns tre energisnåla motorer i kraftöverföringen i konceptbilen FCX. En 80 kW-motor fram och två 25 kW-motorer på bakhjulen. Ett nyutvecklat material för absorbering av vätgas fördubblar tankens kapacitet till 5 kg, vilket ger en räckvidd på 560 km. Detta ökar avsevärt bilens användbarhet.
Bland de nya funktionerna märks till exempel igenkänning av föraren med hjälp av sensorer och intelligenta kameror och en instrumentpanel som kan vinklas 45 grader uppåt eller nedåt i relation till bilens hastighet vilket bidrar till en bättre körkomfort och ökad trygghet. Det finns också ett system som identifierar var föraren fäster blicken, med syfte att underlätta handsfreemanövrering av reglagen.
Honda planerar att starta produktionen av nästa generation FCX i Japan inom 3-4 år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se