Honda S2000 uppges komma tillbaka
Nu är det dags igen, ännu en informationskälla som menar att Honda S2000 ska göra comeback. Lagom till modellens 25-årsjubileum 2024 ska den stå redo med Civic Type R-motor under huven.
Honda S2000 – en av 2000-talets mest kör- och gasglada bilar har ryktats komma tillbaka mer än en gång. Sedan modellen gick ur produktion 2009, efter att ha varvats friskt under tio år, har S2000 varit spekulationernas bil (det har dock också sagts att en uppföljande är föga trolig). Nu är det dags igen, och vi hoppas verkligen att det finns mer substans i uppgifterna denna gång. Det är Forbes som skriver, baserat på information från en källa som står Honda nära, att den japanska biltillverkan seriöst överväger att väcka liv i modellen igen, då i samband med att S2000 fyller ett kvarts sekel år 2024. Det kanske ligger något i det eftersom Honda inte har glömt sin populära roadster. Tidigare i år presenterade nämligen Honda en prototyp vid namn 20th Anniversary S2000, ett one-off-bygge baserat på S2000 från de tidigaste åren.
Enligt Forbes källor ska en eventuell ny S2000 till stora delar behålla de former och proportioner som originalbilen bar på, dock med några moderniseringar, exempelvis nättare strålkastare samt en hel del aluminium och kolfiber för att hålla vikten i schack (under 1 360 kilo talas det om). Under huven sägs det fortsatt bli en fyrcylindrig tvålitersmaskin, dock inte en varvvillig VTEC-sugmotor som i ursprungliga S2000 utan tvålitersmaskinen med turbo från Civic Type R där den ger 320 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den uppges kunna få effekten uppressad till runt 350 hästkrafter, kraft som skickas till bakhjulen, inte till framhjulen som i Civic Type R. En tätstegad sexväxlad manuell låda ska ge nya S2000 rätta känslan.
Under sina tio år i livet bjöd Honda S2000 på mellan 241 och 250 hästkrafter beroende på vilken marknad den såldes på. Modellen fanns även med en större 2,2-litersmaskin i USA och Japan, dock ”bara” med 241-242 hästkrafter. Vikten låg på mellan 1 260 och 1 380 kilo och 0-100 km/h avverkades på runt sex sekunder. Toppfarten var 240 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se