Hummer H1 gör comeback – i Kina
Det var många år sedan Hummer H1 gick ur tiden, men nu reser sig modellen ur graven och gör ett nytt framträdande, dock inte på hemmaplan.
Hummer H1 gör comeback efter att ha gått ur produktion för elva år sedan. Dock inte med det välkända namnet då General Motors fortfarande sitter på rättigheterna fastän märket lades ned 2010.
Bilmodellen är numera känd som Humvee C-serie och har med hjälp av VLF Automotive kommit i produktion för den kinesiska marknaden. Ja, du läste rätt – den kanske mest amerikanska bilmodellen någonsin är inte aktuell för hemmamarknaden.
Humvee C finns i tre utrustningsgrader: Bravo, Charlie och Delta. Två motorer finns i sortimentet: en femliters diesel med tre olika trimningsgrader (190, 205 och 250 hästkrafter) samt en bensin-V8 på 6,5 liter och 430 hästkrafter.
Hummer H1 i Teknikens Värld!
Hummer H1 provkörde vi tillsammans med Smart Cabriolet och tvåhjulingen BMW C1 i nummer 4/2002 – en minst sagt brokig trio. Hummer var värstingen kort och gott.
För den som har glömt dimensionerna kan det vara på sin plats att berätta att bilen är 493 centimeter lång, 218 bred, 193 hög och 330 mellan hjulaxlarna. Markfrigången är 41 centimeter. På vågen läser vi 3 493 kg. Bilen visades upp under Shanghais bilsalong tidigare i år och går nu på export.
VLF Automotive är förresten en biltillverkare med hår på bröstet. I sortimentet finns även gamla Fisker Karma men där hybridmotorlösningen har lyfts ur och ersatts av en V8 från Chevrolet Corvette ZR1. Bakom märket ligger bland annat Bob Lutz från General Motors och designern Henrik Fisker. Just Fisker har tillkommit i ett senare skede och därför har VL Automotive bytt namn till VLF Automotive.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se