Hyundai fortsätter utveckla förbränningsmotorn
Trots en rad nya elbilsmodeller så ger Hyundai inte upp förbränningsmotorn. Inte så länge infrastrukturer för elbilar saknas.
Hyundai (och kollegorna på Kia) sprutar ur sig nya elbilsmodeller. Runt hörnet lurar Inoiq 6 och 7 och snart kommer kanske även en liten och billig elbil. Det är lätt att tro att man har valt en rak kurs och gett upp allt vad förbränningsmotorer heter, en uppgift som också figurerade i media världen över för en tid sedan men som inte riktigt stämde.
För australiska CarExpert har Albert Biermann, nu rådgivare men tidigare utvecklingschef på Hyundai, berättat att framtagandet av morgondagens förbränningsmotorer står på agendan.
– Vi fortsätter med nästa nivå av utsläppsvärden. Vi har inget annat val. Jag menar, vi spelar på ett globalt plan, säger Albert Biermann och fortsätter:
– Och det finns ingen infrastruktur tillgänglig för elbilar för en lång tid framöver i flera olika regioner.
Huruvida det blir en vidareutveckling av dagens motorer eller om det handlar om en helt ny motorfamilj kan han inte svara på. Det blir dock en stor utmaning att leva upp till den Euro 7-standard som ska träda i kraft 2025, även om det inte är helt klart hur den kommer att se ut. Det kan bli en mer eller mindre tuffare variant av Euro 6 men även WtW-lösning (Well-to-Wheel) – som tar hela fordonets livscykel med i beräkningarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se