Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100914-hyundai-i10-blueon
100914-hyundai-i10-blueon
100914-hyundai-i10-blueon
100914-hyundai-i10-blueon

Hyundai i10 uppdateras och blir elbil

En helt ny motorhuv, nya strålkastare, ny grill, ny frontspoiler, nya ytterbackspeglar och en ny trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter – så går det till när Hyundai uppdaterar tre år gamla i10. i10 har dessutom gått och blivit elbil.

Man ska vara snäll mot den som är liten. Det brydde sig dock inte vår utsände Hans Hedberg om när han provkörde Hyundai i10 för första gången för två år sedan. Testförade Hedberg skällde på stackars lilla i10 och beskyllde den för att vara dumsnål, främst på grund av avsaknaden av antisladdsystem. Nu försöker Hyundai gjuta nytt mod i sin minsting genom att ge den ett fräscht yttre.

Jämfört med utgående i10 är förändringarna omfattande. i10 får en helt ny uppsyn med tydliga drag från suvmodellen ix35 och den nya mini-MPV:n ix20. Den något glosögda fronten byts mot en aggressiv dito med en helt omformad motorhuv, nya strålkastare och en stort gapande grill med registreringsskylten i mitten. Om man flyttar blicken bakåt ser man även att i10 har fått nya ytterbackspeglar med integrerade blinkers. I dagsläget har vi inga bilder på bakdelen eller interiören och eventuella nyheter som kan gömma sig där.

Vi lyfter i stället på motorhuven och hittar en ny, trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Effekten är 69 hästkrafter och utsläppen ska stanna vid 100 g/km.

I samband med ansiktslyftet har Hyundai passat på att ta fram en elbil baserad på i10. Namnet blir BlueOn och redan i oktober ska Hyundai leverera ett 30-tal till olika myndighetsorganisationer hemma i Sydkorea för test. I slutet av 2012 beräknas tillverkningen uppgå till 2 500 bilar. Om och i så fall när BlueOn blir aktuell för Sverige återstår att se. BlueOn är Hyundais första riktiga elbil och den har en räckvidd på 140 kilometer. Med 380V industrielektricitet ska det ta 25 minuter att ladda batterierna till 80 procent av deras kapacitet och med 220V hushållsel är de fullt laddade på 6 timmar. Den vanliga förbränningsmotorn har fått skuffa på sig till förmån för en elmotor på 81 hästkrafter och 210 newtonmeter. Det ger BlueOn hyfsade prestanda. 0-100 km/h ska gå på 13,1 sekunder och toppfarten är satt till 130 km/h.