Hyundai i20 Coupé tuffar till B-segmentet
Nya Hyundai i20 stod utställd i Paris förra året, det gör den även i Genève i år men då som tuff coupémodell.
Hyundais småbil i B-segmentet, i20, har blivit betydligt mer proper och framför allt riktigt bra rent tekniskt sedan nya generationen kom för bara ett litet tag sedan. Framför allt chassit var en detalj som imponerande på Jonas Borglund vid provkörningen sent förra året.
Därmed passar det bra att Hyundai nu släpper en coupéversion av nya i20 som utseendemässigt passar köregenskaperna som hand i handske.
i20 Coupé är alltså en tredörrarsversion av femdörrars halvkombiversionen, men det är inte så enkelt att två bakdörrar fallit bort hux flux. Koreanerna har nämligen till stora delar gett i20 Coupé ett eget utseende. Större grill med tuffare dimljusinfattning, mer karaktär längs sidorna mycket tack vare den svepande linjen som sträcker ut sig över bakre hjulhusen samt en helt ny bakände med nya bakljus, större takvinge och omgjord stötfångare. Taklinjen är dessutom 25 millimeter lägre än på femdörrarsversionen.
Interiört är det sig likt men coupémodellen har fått lite ett sportigare utförande med röda detaljer. Coupéversion brukar innebära trängre insida, det gäller dock inte i20 Coupés bagageutrymme då det har vuxit från femdörrarsversionens 326 till 336 liter.
Motorpaletten utgörs av en handfull olika bensin- och dieselmotorer, alla Euro 6-klassificerade. Bensinmotorerna är på 1,25 och 1,4 liter och ger 84 respektive 100 hästkrafter. En 90-hästarsdiesel på 1,4 liter finns också. Senare under 2015 kommer i20 Coupé med en trecylindrig turbomotor på 1,0 liter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se