Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Daniel Östlund provkör Hyundais Saab-inspirerade elbil
2 AV 2
Foto: Hyundai

Hyundai i20 uppdateras

Testvinnaren från 2021 uppdateras med skarpare former, mer teknik men orörda motorer. Produktionen av ”nya” Hyundai i20 startar senare i år. 

Bilar i B-segmentet, eller poloklassen om man så vill, lever en tuff tillvaro. Fokus ligger på större elbilar och modell efter modell rullas ut ur saluhallarna eller så läggs produktionen ner som i fallet Ford Fiesta. Nu uppdateras i alla fall Hyundais kandidat i klassen: i20.

Tredje generationen i20 lanserades 2020 och kom att bli en testvinnare i Teknikens Värld tack vare god komfort, bra prestanda, fina kupéutrymmen, smart paketering samt att den var modernt uppkopplad.

1 AV 2
Foto: Hyundai
2 AV 2
Foto: Hyundai

Utvändigt märks uppdateringen av lite skarpare linjer. Grill och stötfångare har fått ny design. Logotypen har flyttats från grillen till huven. Baktill begränsas uppdateringen till nytt stuk på stötfångaren och en mer framträdande ”diffusor”. Nya fälgdesigner finns för hjulen som mäter 16 eller 17 tum och i20 finns nu i åtta olika kulörer att välja på.

Invändigt känner vi igen oss sedan tidigare men standard är nu 4,2-tums LCD-instrumentering, USB-C, andra generationens eCall (4G) samt trådlös kartuppdateringar (OTA). Avancerad autobroms och filassistans kommer nu som standard och fler för klassen avancerade system finns som tillval. Invändigt finns nu LED-ljus och stämningsbelysning i olika färger.

Foto: Hyundai

Under huven känner vi igen oss än mer. Här finns samma trecylindriga bensinmotor som tidigare på 100 eller 120 hästkrafter och stöd av mildhybridteknik. Manuell växellåda med sex lägen eller en sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns liksom tidigare att välja på.

Uppdaterade i20 börjar byggas i turkiska Izmit under tredje kvartalet i år. Några svenska priser är ännu inte klara.