Hyundai i30 N officiell med 275 hästkrafter
Den har varit på tal länge och nu är den officiellt presenterad. Här är Hyundais prestandabil i golfklassen – i30 N paketerad med en tvåliters turbomaskin med upp till 275 hästkrafter.
Hyundai menar att i30 N markerar en ny era för märket, och det är vi beredda att hålla med om då modellen är Hyundais första bil med prestanda (om än inte lika het som konceptbilen). Deras prestandadivision har, som vi vet sedan länge, sorterats in under nya varumärket N där bokstaven står för både det ena och det andra. N:et symboliserar dels Namyang, staden i Sydkorea där Hyundais forsknings- och utvecklingscenter ligger, och dels Nürburgring, som inte behöver någon närmare presentation. N:et illustrerar samtidigt en chikan, det vill säga en kurvkombination som det finns flera av på exempelvis Nürburgring.
i30 N är intensivt testad på just Nürburgring, bland annat deltog den i ett 24-timmarslopp på banan, och sägs leverera häpnadsväckande körupplevelse både på landsväg och racerbana.
– Hyundai i30 N har utvecklats med ett enda syfte, att leverera maximal körglädje till våra kunder i ett högst tillgängligt prestandapaket. Hyundai i30 N har utvecklats med ett enda syfte – att leverera maximal körglädje till våra kunder i ett högst tillgängligt prestandapaket, säger Albert Biermann som är chef för Hyundais prestandaavdelning. Hans tidigare arbetsplats var BMW:s M-avdelning där han också var ansvarig för utvecklingen.
Fyra uttalanden, som fungerade som hörnpelare, stöttade Hyundai sig mot vid utvecklingen av i30 N. ”Fun to Drive”, ”Corner Rascal”, ”Everyday Sports Car” och ”Race Track Capability”. Med dessa som grund säger Hyundai att de med i30 N vill få förarens hjärta att bulta snabbare när denna sätter sig bakom ratten. Och visst får 275 hästkrafter i golfklassens GTI-kategori små horn att växa fram i pannan på vissa förare. 275 hästkrafter är inte dåligt, men det är heller inte bäst. Några i klassen är redan uppe i och över 300 hästkrafter. Men klassens urmoder, Golf GTI, knäcker koreanen lätt effektmässigt. Golf GTI har ”bara” 230 hästkrafter i standardutförandet, men så finns det ju också Golf GTI-versioner med upp till 310 hästkrafter (endast framhjulsdrivna versionerna inräknade).
Men 275 hästkrafter är inte standard i Hyundai i30 N. Standardversionen har i stället 250 hästkrafter. Oavsett vilket effektuttag man väljer är vridmomentet detsamma; 353 newtonmeter. För 250-hästarsvarianten räcker det till 0-100-sprinter på 6,4 sekunder och för 275-hästarsvarianten tar samma acceleration bara 6,1 sekunder. Tiderna är fullt i paritet med Golf GTI:s olika varianter, bortsett från GTI Clubsport S som är snabbare tack vare 310 hästkrafter.
Precis som konkurrenterna är i30 N även den framhjulsdriven men medan vissa har dubbelkopplingslådor är i30 N enbart manuellt växlad – sex växlar är det som gäller.
Hyundai har tryckt in en rad olika sportbilsfunktioner i 30 N, exempelvis mellangas vid växlingarna, overboost som ökar maxvridet med åtta procent, något som sägs kvicka på accelerationen med sex till sju procent, och G-kraftmätare som presenteras på den fem eller åtta tum stora infotainmentskärmen. Den större varianten är tillval.
Fem olika körlägen finns; Eco, Normal, Sport, N samt N Custom där sistnämnda lyder under förarens direktiv. De olika inställningarna ändrar karaktären hos motorn, de elektroniskt styrda stötdämparna, antisladdsystemet, den elektroniska diffbromsen, avgasljudet och styrningen.
i30 N rullar normalt på fyra svålar från Michelin som mäter 18 tum. Det går också att välja till 19-tumshjul med unika N-fälgar som är skodda med Pirelli-däck.Bakom fälgarna döljer sig stora bromsskivor. Oken är klassiskt rödmålade och belagda med ett N.Hyundai har försett i30 N med den typ av säkerhetsfunktioner som man förväntar sig att en bil av i dag har; autobroms, filhållningsassistans, helljusautomatik med mera.Något svenskt pris finns ännu inte, åtminstone är det inget som Hyundai Sverige går ut med nu, men däremot ett ungefärligt lanseringsdatum – slutet av 2017.
https://youtu.be/ymw-tzNWv9g
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se