Hyundai i40 Kombi premiärvisad i Genève
Ska den lyckas slå Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo V70? Nya Hyundai i40 Kombi kommer i alla fall att göra ett försök. Med fräck design och en dieselmotor som släpper ut endast 117 g/km kan den utgöra ett stort hot.
Det känns som att vi har behövt vänta på att få Hyundai i40 hit till Europa i evigheter nu. i40:s amerikanska och japanska motsvarighet Sonata lanserades redan 2009 men vi européer har snällt fått vänta på vår tur. Men nu är den snart här. Anledningen till dröjsmålet är att Hyundai har velat lansera kombiversionen först och denna visas just nu på bilsalongen i Genève.
Hyundai i40 kommer hit till Sverige under sommaren och då handlar det om kombin som med en längd på 477 centimeter kliver rätt ned i getingboet där Volkswagen Passat (477 cm), Volvo V70 (482 cm) och Ford Mondeo (484 cm) är några av storsäljarna. Hyundai Sverige hoppas kunna sno åt sig en rejäl bit av kakan i den så kallade mellanklassen.
På i40 och i40 Kombi har Hyundais designspråk ”Fluidic Sculpture” fått råda. Designen är klart annorlunda och gör att i40 Kombi sticker ut i klassen, dessvärre innebär det också att bilen inte blir någon riktig storlastare. Lastvolymen i bagageutrymmet är 553 liter med uppfällt baksäte och 1 723 liter med sätesryggarna fällda. Jämför gärna med Ford Mondeo Kombi (554 liter), Volkswagen Passat (603 liter), Volvo V70 (575 liter) och Skoda Superb Combi som rymmer 633 liter. Ett axelavstånd på 277 centimeter borgar dock för bra benutrymme i baksätet. Baksätet kan delas 60/40 och har en skidlucka. Lastförskjutningskydd blir standard.
Hyundai väljer att lansera i40 Kombi med tre motoralternativ, två bensinare och en diesel. Bensinmotorerna är på 1,6 liter och 135 hästkrafter och 2,0 liter och 177 hästar. Dieselmotorn är 1,7 liter stor och ger 136 hästkrafter och 325 newtonmeter i vridmoment. Dieselmotorn ska inte släppa ut mer än 113 g/km och klarar därmed miljöbilsgränsen med marginal. Minsta bensinmotorn går bara att få med sexväxlad manuell låda medan den större bensinaren och dieselmotorn kan extrautrustas med sexväxlad automat.
Hyundai har inte offentliggjort något pris, däremot står det klart att standardutrustningen kommer att vara omfattande. I listan över standardutrustning ingår bland annat parkeringssensorer fram och bak, Bluetooth handsfree, backkamera med bildprojicering i backspegeln, eluppvärmda säten fram och bak, rattmanövrerad farthållare, färddator, radio/CD/mp3-stereo plus AUX/USB med rattmanövrering samt den nya finessen för automatisk borttagning av imma på vindrutan. Genom att kryssa för olika utrustningspaket ska man kunna få automatisk luftkonditionering, Xenonljus, navigation, nyckellöst låssystem med knappstart, elmanövrerade framstolar med minnesfunktion för förar-stolen, aktiv parkeringsassistans, elmanövrerat panoramasoltak och kylt handskfack.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se