Hyundai ix20 – direktrapport från provkörningen
Vår PeO Kjellström har farit ut i världen igen. Nu till Kroatien. Vad sker där PeO?
– Det är dags att köra Hyundai iX20, systerbilen till Kia Venga. Tyvärr är inte vädergudarna med oss i det undersköna Kroatien, det är mulet och grått och duggar lätt. Men det är 21 grader varmt.
Och hur het är Hyundai iX20?
– Då det är exakt likadan bil som Kia Vega, förutom lite nya ljus och skärmar är den ju inte direkt super-hot. Men, redan Venga är ju en hyfsad vagn och denna är inte sämre.
Vad talar för den gentemot Kia?
– Inte mer än att den ser lite modernare och elegantare ut. Lite snofsigare helt enkelt vilket är Hyundais filosofi. Det märket ska vara mer premium än Kia, om man nu kan ta det ordet i sin mun i den här divisionen.
Hur mycket dyrare än motsvarande Kia blir den?
– Oklart, och det är mycket det som avgör valet. Kia Venga 1,4 startar på 144 900 kronor, Hyundai säger att motsvarande bil inte ska kosta mer än 150 000 kronor. Och då är det ju hugget som stucket. Kia har sju års nybilsgaranti, Hyundai fem. Det kan vara en avgörande faktor.
Motorer?
– Bensinare på 1,4 liter och 90 hästkrafter samt 1,6 liter och 125 hästkrafter, där den senare enbart finns som automat. Men storsäljaren blir dieseln på 1,4 liter och 90 hk.
När får svenska köpare möjlighet att provköra?
– I november är det sagt. Huva, vad mörkt det är då!
Okej. Inga större nyheter att rapportera hem i alla fall, men du kan ju inte alltid få köra det häftigaste*.
– Ser ingen anledning till varför inte! Men det är klart att de andra pojkarna på redax måste få roa sig också. Vi hörs!
* Med det häftigaste som PeO kört kan du läsa om två veckor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se