Hyundai Kona officiell – fakta och bilder
En ny tuff suv i B-segmenet från Hyundai. Inte tuff nog, tycker du? Då kan du välja specialversionen Iron Man.
Hyundai Kona är kanske inte världens bäst bevarade hemlighet men nu är märkets första suv i B-segmenet officiell – om än inte via de europeiska kanalerna. Som brukligt har man innan premiären byggt upp stämningen och släppt teaserbilder men snart läckte det ut bilder på hela bilen.
Premiären av Kona, som gör sällskap till märkets övriga suvar Santa Fe och Tuscon, skedde hemma i Seoul och det är på den sydkoreanska marknaden den kommer att säljas inledningsvis (redan nu i juni) för att sedan ta sig an Nordamerika och Europa.
Kona utmärker sig med en tuffare design än vi är vana vid från Hyundai, det för att attrahera ”moderna kunder med aktiv livsstil” menar man. Kunder som i dag väljer huvudkonkurrenten Nissan Juke som har en form som verkligen sticker ut. Samtidigt är det ett nytt formspråk som vi kan vänta oss se mer av i Hyundais modellutbud framöver. Märkets nu etablerade ”Cascading-grill” kommer att få sällskap av en dubbel strålkastar-layout där de övre är av LED-typ.
Hyundai poängterar det långa axelavståndet på 2600 millimeter som ger korta överhäng och ska garantera stabilitet i höga hastigheter. Kona mäter annars 4 165 millimeter totalt på längden (cirka två decimeter kortare än en i30 och decimetern längre än en i20) och 1 800 millimeter i bredd samt 1 550 millimeter på höjden.
Detta ska också ge generösa innerutrymmen och takhöjden ska vara väl tilltagen då man jobbat med att få ner golvet och sätena. Baksätet är delbart och bagageutrymmet dubbelbottnat.
Kona bygger på en ny plattform som ska delas med kommande Kia Stonic och finns med både två- och fyrhjulsdrift. Bensinmotorer på 2,0, 1,6 och 1,0 liter finns att välja på med effektuttag på 149, 177 respektive 120 hästkrafter. Den sista är trecylindrig och bara tillgänglig för Europa som också får tillgång till en dieselmotor på 1,6 liter.
Hyundai har en egen stålproduktion och Konas konstruktion är till 51,8 procent byggd i höghållfasthetsstål.
Kona ska vara klassledande när det kommer till förarassisterande system och har autobroms, filassistans, dödavinkelnvarnare, helljusautomatik och krockvarnare för bakomvarande korsande trafik. Kona har även head up-display, något man basunerade ut tidigare. Bilen har tre körlägen: Sport, Normal och Eco.
Redan med golfklassaren i30 satsade Hyundai mycket på infotainmentsystem och mobil uppkoppling. Kona följer samma skola och är kompatibel med både Android Auto och Apple CarPlay samt har en skärm på 5, 7 eller 8 tum. Kona erbjuder även trådlös laddning av mobiltelefoner på mittkonsolen.
Modellen finns i ett fläskigare utförande kallat Iron Man – döpt efter Marvel-figuren. Den utmärker sig bland annat genom sin mattgråa kulör med röda detaljer, fyra centimeters extra bredd och unika fälgar med Iron Mans nylle i fälgcentrum.
Kona ska var en av hörnstenarna i Hyundais arbete med att bli det ledande asiatiska märket i Europa 2021.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se