Hyundai lämnar Japan efter utebliven försäljning
Trots lågkonjunkturen har koreanska Hyundai gått starkt framåt i nästan hela världen. I Japan är läget ett annat. Efter åtta år och alldeles för få sålda bilar har Hyundai beslutat att lämna den japanska marknaden.
Sydkoreanska Hyundai plockar marknadsandelar världen över. Trots den ekonomiska lågkonjunkturen har Hyundai ökat sin försäljning med cirka sju procent hittills i år. Men det är inte full fart framåt på alla marknader. I Japan är försäljningen så pass dålig att Hyundai har beslutat att dra sig tillbaka från den japanska personbilsmarknaden.
I dagarna får Hyundais 46 japanska återförsäljare besked om att försäljningen stoppas.
– Om du inte är en Gucci eller en BMW, så är det väldigt få som lyckas där, säger Hyundais talesman Oles Gadacz till Automotive News.
Sedan Hyundai expanderade till Japan år 2001 har man inte sålt med än 15 095 bilar. Det kan jämföras med Volkswagen som sålde 61 996 bilar i Japan bra i fjol. Den japanska personbilsmarknaden har varit trög de senaste åren och det har blivit mindre bitar att dela på för de olika biltillverkarna. Hyundai hjälps inte av en de japanska bilköparnas negativa inställning till de importerade bilarna. Hyundai uppger att de ska fortsätta att sälja transportbilar i Japan, om än i begränsad omfattning.
Det går dock ingen nöd på Hyundai. I Kina är Hyundai tillsammans med systermärket Kia rankad som nummer två sett till försäljningen och enligt tidningen Nikkei investerar koreanerna cirka 800 miljoner dollar i en ny fabrik i Kina, utöver de två som redan finns i Peking-området.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se