Hyundai lanserar sin första dubbelkopplingslåda
Dubbelkopplingslåda är värsta grejen. Alla biltillverkare vill erbjuda sina kunder det alternativet vid sidan om den manuella lådan. Nu är det Hyundais tur att lansera sin variant. Veloster är först ut med DCT.
För drygt ett år sedan fick vi information om att koreanska Hyundai då var i full gång med att utveckla en egen dubbelkopplingslåda. Nu är den klar och finns redan nu att köpa i Sverige, dock endast i kombination med sportiga modellen Veloster.
Det fina med DCT-lådan i Veloster, förutom att man slipper ett himlans handjagande, är att förbrukningen och utsläppen sänks en aning och därmed blir den årliga fordonsskatten några tior billigare. När DCT-lådan är kopplad till den 140 hästkrafter starka GDI-motorn på 1,6 liter vill Veloster ha 0,64 liter bensin per mil vid blandad körning. Det motsvarar koldioxidutsläpp på 145 gram per kilometer. Med manuell sexväxlad låda är motsvarande siffror 0,65 liter per mil och 148 gram per kilometer.
Det tråkiga med kråksången är att man förlorar i prestanda. Medan en manuellt växlad Veloster toppar 201 km/h fixar samma bil med DCT-låda endast 200 km/h. Värre är det med sprinten 0-100 km/h där sex tiondels sekund går förlorade, 10,3 sekunder med DCT jämfört med 9,7 sekunder med manuell låda.
Vi hoppas nu att vi får se Hyundais dubbelkopplingslåda i fler modeller så småningom. Vi kanske inte kan räkna med att lilla i10 får lådan, men några av de större modellerna borde snart kunna köpas med DCT.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se