Hyundai ska bli störst i världen
Glöm Toyota och Volkswagen som tampas om att vara världens största biltillverkare. Hyundai-chefen berättar nu att hans företag ska bli störst och det utan att inrikta sig på globala bilmodeller.
Brittiska biltidningen What Car? har haft ett längre snack med Hyundais vd och styrelseordförande Steve Yang om företagets närmaste år. Och man får minst sagt säga att det är storslagna planer som han och övriga styrelsen har för sydkoreanska Hyundai och dess systermärke Kia. Slutmålet är att bli större än Ford, GM, Toyota och Volkswagen.
Detta ska man dessutom uppnå utan att involvera sig med andra biltillverkare. Inga partnerskap eller samarbeten är aktuella när det gäller framställningen av nya bilmodeller. Däremot kan Yang tänka sig visst samarbete vad gäller batteriteknik och utveckling av bränsleceller för vätgas.
Dock fortgår integrationen av Kia i Hyundai på redan inslagen, kostnadseffektiv väg. När Hyundai köpte upp Kia (1998) hade de båda biltillverkarna 24 olika plattformar. I dag har de båda sex plattformar tillsammans, trots att antalet modeller och antal tillverkade bilar är betydligt fler.
Steve Yang berättar att Hyundai inte tänker gå samma väg som Ford har slagit sig in på, det vill säga de ska inte fokusera på globala bilmodeller. Han sågar Fords strategi ”en storlek passar alla”. I stället ska de bygga bilmodeller specifikt utvecklade för specifika marknader. Men några globala projekt finns det likväl i form av nischade modellversioner och hybrid-, el- och bränslecellsbilar. Dessutom tänker de ge sig i kast med att utmana en riktigt stark modell i bilvärlden, nämligen BMW 3-serie. BMW:s guldkalv ska få konkurrens i form av en ny, mindre Genesis, en modell som Hyundai i dag redan har i sitt program men endast i storformat à la lyx samt i sportigt coupéformat.
Den viktigaste perioden för Hyundai de närmaste åren ser ut att vara 2013 och 2014. Då tänker Hyundai lansera minst en ny suv som storleksmässigt placerar sig under ix35. Under något av dessa båda år ska även 3-serieutmanaren stå färdig samt även hybrid- och elbilar ämnade för den europeiska marknaden.
Hyundai och Kia har de senaste åren gått starkt framåt världen över, trots globala ekonomiska svackor. Anledningen till detta får Steve Yang sätta ord på.
– Förra året när världsekonomin krympte, tvekade många industrier att gå framåt, men vi var av en annan strategisk åsikt. Vi marknadsförde oss mer aggressivt och spenderade stora pengar. Vi införde också vissa nya modeller på vissa specifika marknader, säger han till den brittiska biltidningen och menar att deras försäljningsportfölj nu är mycket välbalanserad.
Omkring 17 procent av företagets försäljning är placerad i Europa, 18 till 19 procent i USA, 20 procent på den inhemska marknaden och 20 procent i Kina. Övriga 24 till 25 procent täcker resterande marknader.
Steve Yang avfärdar också alla rykten om att Hyundai tänker skapa ett premiumbilmärke à la Toyotas Lexus, Nissans Infiniti och Hondas Acura.
– Vissa tillverkare har ett så kallat premiummärke, men är de framgångsrika? Kunderna vet inte vad en Infiniti eller en Acura är. Vi håller på att genomsyra premiummarknaden genom att visa att Hyundai redan har bra teknik för att bygga premiumbilar. Vårt mål är att ge premiumstatus till så många människor i världen som vi kan till ett överkomligt pris, avslutar Hyundais vd och styrelseordförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se