Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Indigo 3000R officiell – en ny svensk sportbil

Så har då äntligen den färdigutvecklade varianten av Indigo 3000R haft världspremiär. På självaste nationaldagen drogs skynket av bilen, som legat i dvala sedan 1990-talet, vid von Braun Sports Cars huvudkvarter i Skene.

Det var i december 2014 som von Braun Sports Cars meddelade att de köpt upp rättigheterna till en klassisk svensk sportbil – JC Indigo 3000 som byggdes i 43 exemplar under 1990-talet men som försvann året innan millenniumskiftet på grund av Arvika-baserade Jösse Cars konkurs.

Därefter har vi fått se diverse illustrationer på nya versionen som döpts till Indigo 3000R och fått berättat för oss om hur grundkonceptet har bevarats men moderniserats för att möta dagens hårt ställda krav på bland annat krocksäkerhet.

Så äntligen, på nationaldagen den 6 juni 2017, var det dags för världspremiär av Indigo 3000R. Vid en ceremoni hos von Braun Sports Cars i Skene, några mil sydväst om Borås, fick närvarande bevittna bilen i dess slutgiltiga form.

Till sin hjälp har von Braun Sports Cars tagit Hans Philip Zachau, en av två som ritade originalbilen på 1990-talet. Att Hans Philip Zachau har fått vara med vid moderniseringen har haft sina anledningar, dels för att behålla modellens rätta aura men också för att kunna fortsätta att använda sig av de ursprungliga tillverkningsverktygen.

Drivlinan har en ny motor, men det är fortfarande sex cylindrar på tre liter som gäller, precis som i Indigo 3000 under 1990-talet. Även om cylinderantal och volym är desamma skiljer sig motorerna i övrigt. Nya maskinen, som är dubbelturbomatad och sägs vara baserad på beprövad svensk teknik, levererar över 300 hästkrafter och närmare 400 newtonmeter i vridmoment. Den är kopplad till en femväxlad manuell låda.

Originalet, JC Indigo 3000, testade vi i Teknikens Värld nummer 21/1996.Originalet, JC Indigo 3000, testade vi i Teknikens Värld nummer 21/1996.Originalet, JC Indigo 3000, testade vi i Teknikens Värld nummer 21/1996.
Originalet, JC Indigo 3000, testade vi i Teknikens Värld nummer 21/1996. Foto: Teknikens Värld

Indigo 3000R finns i fyra olika utföranden – Roadster, Cabriolet, Coupé och 3-i-1. Alla är dock baserade på roadstern. Vad de olika modellversionerna exakt kostar vet vi inte, men för två år sedan pratades det om ett instegspris på närmare 950 000 kronor.Nedan kan du ta del av von Braun Sports Cars presentationsfilm för Indigo 3000R. Vi hoppas innerligt att bilen håller högre kvalitet än filmen.

https://youtu.be/3523BUzUJhM