Industridesigner skissar på modern Saab
Så här skulle en Saab för framtiden kunna se ut. I alla fall om man frågar industridesignern Bertil Osberg. Han har låtit sig inspireras av Ursaaben, den allra första.
Efter kriget visste flygplanstillverkaren Saab inte riktigt vad man skulle göra med sina resurser, när militära flygplan inte längre var efterfrågade. Redan i juni 1945 dryftades idén att börja tillverka bilar och den 10 juni 1947 visades den första prototypen upp för pressen. Eller, egentligen var det den andra prototypen som byggdes, men det visste ju ingen då.
Det är alltså 75 år sedan i år. Hur det gick sedan vet vi: Saab byggde massor av bilar, men sedan blandade sig General Motors i och till slut gick biltillverkaren Saab Automobile i konkurs 2011.
Kanske hade verkligheten kunnat se annorlunda ut, och det har industridesignern Bertil Osberg tagit fasta på. Concept CC av Bertil Osberg Design är en konceptbilstudie, en idé om hur en Saab av i dag skulle kunna se ut, baserad på de principer om aerodynamik och effektivitet som låg till grund för ”Ursaaben” från 1947 och de modeller som sedan följde.
Ett droppformat tak, luftstyrande fenor bakom sidofönstren samt en tvärt avklippt bakdel ska ge lågt luftmotstånd, tillsammans med delvis täckta bakhjul och smala däck. Långt axelavstånd med korta överhäng ska ge gott om plats för de åkande och generösa glasytor ska ge god sikt. In- och ursteg underlättas av bakhängda dörrar och avsaknad av dörrstolpar.
Bakluckan har en extra finess: antingen kan hela luckan inklusive bakrutan öppnas, eller så öppnar man bara den nedre delen. På så sätt är den lite Saab-finurlig.
Och visst går det att föreställa sig att en Saab skulle kunna se ut precis så här: slank och smart. Men som det är nu förblir den en tanke, en idé, och inte mer.
LÄS OCKSÅ: Saab 92 i topp – när GM själva får välja
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se