Infiniti Essence – japansk skönhet för Europa
Nissan hoppas att deras lyxmärke Infiniti ska slå stort på Europamarknaden. För det krävs uppmärksamhet kring Infiniti-märket. In på scenen träder därför konceptet Essence – en böljande vacker Japan med en grön själ.
Konceptbilarna är många på årets Genèvesalong, men vackrast av dem alla är förmodligen nya Infiniti Essence. Några veckor inför salongen visade Infiniti en smygtitt på det nya konceptet och hävdade att det skulle vara en imponerande designstudie med syfte att marknadsföra Infiniti i Europa. Vi får väl säga att de ser ut att ha lyckats. I sitt metalliskt blänkande skal, som för övrigt mäter hela 4,7 meter, är Essence vackrare än det mesta på det schweiziska mässgolvet.
Essence är dock inte bara yta. Under den långa och böljande huven hittas Infinitis nya bensin/el-hybridsystem. Systemet består av en 3,7-liters V6-bensinmotor och en elmotor. Tillsammans levererar de hela 592 hästkrafter till de två bakhjulen. Elmotorn står för 158 av dessa. Den elektriska kraften lagras i ett gäng lithiumjonbatterier. Precis som de flesta nya hybrider ska Essence kunna köras enbart på el i lägre hastigheter, till exempel i stadstrafik.
De imposanta yttermåtten till trots är Essence strikt tvåsitsig. Kupén är utformad som två kokonger, förarens går i svart medan passagerarkokongen har ett rött tema. Enligt Infiniti är kupén befriad från komplicerade tekniska innovationer, ingenting ska distrahera föraren från körupplevelsen. Att Essence är utformad för att vara den ultimata gran turismon för två är uppenbart. På detta tyder inte minst de specialutformade Luis Vuitton-väskorna som passar som handen i handsken i det till synes lilla bagageutrymmet. För enkel åtkomst skjuts bagaget ut elektriskt när bakluckan öppnas. Någon produktionsversion av Essence lär vi inte få se, däremot kan vissa detaljer, bland annat den omisskännliga utformningen av C-stolpen föras över till kommande modeller.
https://youtu.be/QNgO9VTqHVQ?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se