Infiniti Q50 visas i Detroit med två världsnyheter
Nissans lyxmärke Infiniti försöker sig på en nystart med nya sedanmodellen Q50 som premiärvisas i Detroit. Två tekniska världsnyheter ska få fart på försäljningen.
Nissan har inte haft till närmelsevis lika stora framgångar med sitt premiummärke Infiniti som Toyota med sitt Lexus. I Europa är det få som känner till att Infiniti ens existerar men i USA befinner sig Infiniti i ett betydligt bättre läge. Att det är NAIAS (North American International Auto Show) som är skådeplatsen för lanseringen av Infinitis nya sedanmodell Q50 är därför inte förvånande. Det är i Nordamerika den nya Infinitin ska sno köpare från i första hand Lexus och BMW.
478 centimeter långa och 182 centimeter breda Q50 är bara snäppet mindre än BMW 5-serie och det är förstås ingen slump att Infiniti placerar sig så nära BMW. Designmässigt har man däremot gått sin egen väg och låtit Q50 låna drag från den uppmärksammade konceptbilen Essence från 2009. Det var på Essence vi för första gången kunde se den mycket speciellt utformade grillen och den snirkliga C-stolpen.
Infiniti-folket pratar stolt om två världsnyheter. Den första kallas Direct Adaptive Steering som sägs ge snabbare styrrespons än ett traditionellt mekaniskt styrsystem. Med det nya systemet tillåts föraren välja mellan fyra olika inställningar. Det andra systemet som Infiniti kallar en världsnyhet är en variant på den redan välkända vingelvarnaren. Exakt vad som är nytt med deras system säger de inte, bara att systemet använder en kamera för att läsa av vägmarkeringarna.
När Infiniti Q50 börjar säljas i Nordamerika under sommaren blir det med endast två motoralternativ, båda med sex cylindrar i V-formation. Det ena alternativet är en 3,7-liters V6 med 328 hästkrafter och 364 newtonmeter, det andra en hybriddrivlina bestående av en 3,5-liters V6-bensinmotor med 302 hästkrafter och 350 newtonmeter kombinerat med en elmotor som bidrar med 67 hästar och 270 newtonmeter. I båda fallen förmedlas kraften till bakhjulen via en sjuväxlad automatlåda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se