Infiniti vässas inför Europa-debut
När det blir dags att göra inträde på den europeiska marknaden tvingas Infiniti skärpa till sig. För att frälsa de kräsna européerna får de europeiska Infiniti-bilarna bland annat större bromsar och exklusivare inredning.
Det är tufft att bryta sig in på lyxmarknaden, framförallt den europeiska. I vårt hörn av världen byggs de flesta av de bilar som anses vara de bästa och mest exklusiva. Nissans premiummärke Infiniti har gjort mycket bra ifrån sig på den nordamerikanska marknaden, men när det mot höstkanten är dags att ta Europa med storm inser japanerna själva att de måste höja sig ett snäpp.
Merparten av förändringarna ligger i små detaljer. Till exempel får Europamodellerna kraftigare vindrutetorkare som ska klara av fartvinden på Autobahn. För att på allvar kunna utmana de tyska infödingarna på Autobahn blir även bromsarna större och kraftigare. De europeiska kunderna kommer att kunna blicka ut över en inredning med högre byggkvalitet och finare material och de kommer även att erbjudas en ny sjustegad automatlåda. Totalt sett handlar det om mellan 300 och 500 detaljer som skiljer mellan de amerikanska och de europeiska bilarna.
Trots ansträngningarna återstår ett stort problem för Infiniti. Inte förrän 2010 kommer man att kunna erbjuda en dieselmotor i Europa. Då lanseras den nya generationen av M-serien som uppges få en nyutvecklad dieseldriven V6-motor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se