Inga dieselmotorer i Kias hybridmodeller
Hårda regler inom en snar framtid gör att Kias hybridmodeller får förlita sig på bensinmotorer i framtiden.
Den så kallade dieselgateskandalen fortsätter att skaka om bilindustrin. Chefen för Kias utvecklingsavdelning, Albert Biermann, berättar för brittiska Autocar att arbetet med koncernens dieselhybrid förmodligen kommer att läggas ned. Anledningen stavas EU:s hårdare krav för dieselmotorer som träder i kraft nästa år då skillnaderna mellan verkliga utsläpp och de i laboratorium ska stämma bättre överens. Regler som kommer till som en effekt av dieselgateskandalen hösten 2015.
Utveckling av både elmotor, batterier och dieselmotor blir en omöjlig ekonomisk kalkyl, menar Albert Biermann. Men arbetet inte är helt bortkastat då dieselmotorn kommer att ersättas av en bensindito.
Projektet visades upp under Parissalongen 2014 i form av "mildhybriden" Optima T-Hybrid som då var utrustad med koncernens 1,7-litersdiesel och ett 48-voltssystem likt det hos Audi SQ7.
Kia räknade med att tekniken skulle kunna sänka förbrukning och utsläpp med 15 till 20 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se