Ingen M-version av BMW-Toyotas sportbil
Snart är det dags för den väl omtalade sportbilen som BMW och Toyota utvecklar gemensamt. BMW:s variant, som förmodas heta Z5, kommer dock inte att M-behandlas.
Tyska BMW och japanska Toyota är inte längre antagonister (bara bilägarna är det), sedan några år tillbaka samarbetar de runt bland annat drivlinor och en kommande sportbil. Sportbilen är egentligen två bilar, men med gemensamma komponenter. Den ena väntas bli BMW:s efterträdare till dagens Z4 och den andra tros vara Toyotas efterlängtade uppföljare till Supra, ett modellnamn som inte använts sedan 2002, alternativt en annan modell som senare utvecklas till en ny Supra.
Amerikanska Road & Track har växlat några ord med projektledaren för BMW M2 som bekräftar att det inte blir någon M-version av BMW:s sportbil. I stället ska BMW tydligen satsa på att göra Z5, som den eventuellt kommer att heta, lite mindre komplex för att ha en chans att vända den trend som dagens Z4 försäljningsmässigt har utvecklat under de senaste åren. Bland annat därför misstänker vi att BMW valt tygsufflett framför fällbart plåttak. Vi kan också misstänka att Z5 blir mindre än dagens Z4, mer åt Mazda MX-5-hållet då den säljer betydligt bättre än Z4.
Motorerna väntas bli raka BMW-sexor med turboladdning och i värstingutförandena tros någon form av elektricitet utgöra ett energitillskott. Sistnämnda är eventuellt reserverad för Toyotas variant som kan komma att mynna ut i en större sportbil baserad på samma skalbara plattform.
Enligt österrikisk lokalmedia ska Magna Steyr i Graz tillverka de båda sportbilarna. Produktionen ska dra igång under 2018 och den årliga produktionstakten sägs ligga på 60 000 bilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se