Ingen mer GTI från Peugeot
Nya Peugeot 208 kommer som prestandabil, men bara i elektriskt utförande och inte med klassiska GTI-emblem.
GTI. Tre bokstäver med fartig tradition främst ihågkommen på hurtiga bilar i golfklassen från 1980-talet. Tuffast av de alla var kanske Peugeot 205 GTI. Dagens uppföljare 208, som blev officiell tidigare i år, kommer även den i prestandaversion – dock som elektrisk och utan GTI-emblem.
– Jag vill inte att framtiden ska vara tråkig, sa Peugeots vd Jean-Pierre Imparato långt innan nya 208 blev officiell. Med det bekräftade han en elektrisk prestandaversion av modellen. Många pustade nog ut och tog för givet att GTI-emblemet skulle överleva dessa elektrifieringstider – men så blir det alltså inte.
Chefer inom märket har för Auto Express avslöjat att Peugeot lägger GTI-emblemen på hyllan. Inget nytt namn på märkets prestandabilar är spikat men ”Peugeot Sport Engineered” ligger bäst till.
Draget gillas inte av Peugeots chefer i Storbritannien som slåss för att bevara GTI. Att det rimmar illa med eldrift spelar ingen roll menar man och hänvisar till nyligen lanserade Porsche Taycan som finns i ”Turbo-utförnade”.
Peugeot har en systermodell i Opel/Vauxhall Astra som även den kommer i ”GTI-utförande”. Huruvida den får klassiska beteckningar som GSi eller OPC åter att se. Klart är i alla fall att eldrivna Corsa blir ett ämne för rally.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se