Ingen prestandaversion av nya Mazda MX-5
Du som går och hoppas på en starkare och snabbare variant av nya Mazda MX-5 kan genast sluta med det. Det blir ingen prestandaversion, det avslöjar en MX-5-ansvarig på Mazda.
Nya Mazda MX-5 (provkörning på länken) är, precis som sina föregångare, en bil som bjuder på mycket glädje, trots avsaknaden av hästkrafter i stora mått. 131 hästkrafter plockade ur 1,5 liter (0-100 km/h på 8,3 sekunder) och 160 hästkrafter ur 2,0 liter (0-100 km/h på 7,3 sekunder) är vad som gäller. Helt utan överladdning. Och så kommer det att förbli.
Brittiska Top Gear tog sig ett snack med Nobuhiro Yamamoto, MX-5-ansvarig hos Mazda, för att höra sig för om en eventuell prestandaversion i framtiden.
Han svarade att man inte ska hänga upp sig på siffror och att det är viktigare med körupplevelse och känsla än effekt. Dessutom är en av avsikterna med MX-5 att den ska vara ekonomiskt överkomlig, en prestandaversion skulle helt enkelt bli för dyr.
På frågan om vi kan vänta oss en turboladdad variant av MX-5 svarade han:
– Jag har aldrig övervägt att använda turbo eftersom sugmotorer helt enkelt är fina, speciellt för bilar som denna.
Nya Mazda MX-5 kommer till i Sverige vid månadsskiftet september/oktober. 131-hästarsversionen kostar från 224 900 kronor och 160-hästarsversionen från 239 900 kronor. Sistnämnda i Sport-utförande kostar från 269 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se