Inside Koenigsegg 2 del 4: 3D-skrivare
YouTube-baserade bilprogrammet Drive har nu lagt ut del 4 av andra säsongen av Inside Koenigsegg. I detta avsnitt får vi veta mer om hur de använder sig av 3D-skrivare i tillverkningsprocessen.
Hela andra säsongen av Inside Koenigsegg är dedikerad till supersportbilen One:1 som avtäcktes på Genèvesalongen i år. I detta fjärde avsnitt i serien berättar Christian von Koenigsegg om hur de använder sig av 3D-skrivare under utvecklingsarbetet och de många fördelar 3D-skrivare erbjuder. Ändröret på avgassystemet i One:1 är utskrivet i titan och är även en av de största 3D-utskrivna delar att användas i en serieproducerad bil.
I och med att 3D-skrivar-tekniken utvecklas är det snart möjligt att skriva ut färdiga delar i kolfiber, något som Koenigegg planerar att använda sig av inom en snar framtid. Har du missat tidigare avsnitt av serien hittar du det senaste HÄR, och övriga avsnitt under relaterade artiklar nedan.
https://youtu.be/Dw6cs7opvzA?width=575&height=353Snabbfakta Koenigsegg One:1
• Drivlina: V8 på 5,0 liter (E85), 1 360 hk vid 7 500 r/min och 1 371 Nm vid 6 000 r/min. Max varvtal 8 250 r/min. Turboladdtryck: 1,8 bar. Euro 6-certifierad. Sjustegad dubbelkopplingslåda med paddlar. Bakhjulsdrift.
• Hjul och bromsar: 19x9,5 tum fram, 20x12,5 tum bak. 265/35 fram, 345/30 bak. Specialutvecklade Michelin Cup-däck med hastighetsklassning 440 km/h. Keramiska skivor, 397 mm fram, 380 millimeter bak. Sexkolvsok fram, fyrkolvs bak.
• Fartprestanda: Över 440 km/h, 0-100 km/h snabbt, 0-200 km/h snabbt, 0-300 km/h snabbt, 0-400 km/h runt 20 sekunder (ej officiell siffra).
• Bromsprestanda: 100-0 km/h 28 meter. 400-0 km/h cirka 10 sekunder.
• Mått: 4,5 meter lång, 2,06 meter bred, 1,15 meter hög.
• Vikt: 1 360 kilo i tjänstevikt, inklusive förare, vätskor och tank fylld till hälften.
• Volymer: Bagageutrymme 180 liter. Tankvolym 80 liter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se