Irriterande förarstöd slås av för ofta – trafikfara
Avancerade förarstödsystem ska öka säkerheten i trafiken. Men alltför ofta är de så irriterande att förarna slår av dem.
De flesta trafikolyckor, för att strängt taget inte säga alla, beror på den mänskliga faktorn. Hade vi bara haft uppsikt, följt trafikreglerna och hållit avståndet till framförvarande fordon skulle vi slippa plåtskrynkel och sjukhusvistelser. Eller rent av att grävas ned i jorden.
Någonting som är till för att undvika olyckor och som även Euro NCAP tagit fasta på i sina tester är hur väl de avancerade förarstödssystemen, eller ADAS, fungerar för att undvika tråkiga situationer. För att få fem stjärnor måste de fungera.
Det handlar om adaptiva farthållare, styrassistans eller filhållningsassistenter, döda vinkeln-varnare med mera, som ska se till att man inte gör bort sig i trafiken. Men ska man få hjälp av systemen krävs det att man använder dem, inte att man slår av dem. Tyvärr är det alldeles för många som snabbt knappar bort dem, eller aldrig slår på dem, eftersom de upplevs som irriterande. Det rapporterar Automotive News, som citerar Consumer Reports.
Stötsystemen är helt enkelt inte tillräckligt användarvänliga och skapar frustration hos föraren. De piper och gnäller och tar fokus från körningen och allt för ofta beter de sig oväntat och, ibland, direkt kontraintuitivt. Det är också någonting som Teknikens Världs testlag känner igen och ofta gnäller över.
Enligt Consumer Reports fordonsteknikchef vid deras testcenter, Kelly Funkhouser, kan det innebära en ökad risk att ge sig ut i trafiken utan påslagna stödsystem.
– Om folk stänger av dem, är alla de potentiella säkerhetsfördelarna som finns borta, säger hon.
Biltillverkarna bör därför förenkla ADAS-upplevelsen och erbjuda anpassning av dess funktion. Det bör vara möjligt för föraren att ställa in hur snabbt filhållningssystemen ingriper, liksom med vilken brådska den adaptiva farthållaren ska gasa eller bromsa för att hålla rätt avstånd till framförvarande.
Dessutom bör varje ADAS-funktion ha ett standardiserad och branschövergripande namn, i stället för att varje biltillverkare ska ha egna etiketter på varje funktion. Consumer Reports har nu tillsammans med andra säkerhetsförespråkare skapat initiativet ”Clearing the Confusion” som rekommenderar en lista på standardiserade benämningar utformade så att konsumenter ska veta vad det handlar om.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se