I och ur kliver man där fram. Foto: ElectricBrands

Isetta-kopian väcks till liv – igen

Under nytt ägarskap ska Microlino till slut börja serietillverkas under namnet Karo. De första bilarna ska nå marknaden i början av nästa år.

Somliga projekt vägrar helt enkelt att dö. Projektet med den eldrivna minibilen Microlino startades redan 2015 och tre år senare presenterade man en bil som i mångt och mycket var en modern tolkning av Iso Isetta. Men när italienska Tazzari som skulle skruva ihop bilarna såldes till tyska Artega och den tilltänkta produktionsorten flyttades från Imola till Delbrück-Hagen

Redan då hade Artega förstås gått i konkurs minst en gång, företaget startade med mittmotorsportbilen Artega GT i slutet av 00-talet och har sedan dess försökt lyfta flera gånger. Utan att riktigt lyckas. 

Inte heller med Microlino blev det någon succé. Inte minst fick man konstruera om hela bilen eftersom den ursprungliga stommen var riktigt dålig. Och sedan fick Artega slut på pengar, som vanligt. 

1 AV 3
Pastellfärger för hela slanten.
Foto: ElectricBrands
2 AV 3
Det där ser inte riktigt bekvämt ut.
Foto: ElectricBrands
3 AV 3
Den gör sig även med gul bakgrund.
Foto: ElectricBrands

Men Microlino tänker inte vika ned sig. Nu har Artega köpts upp av den tyska tillverkaren ElectricBrands, som gjorde sig kända i fjol med den elektriska minibussen Xbus. Och ElecticBrands har för avsikt att sätta Microlino i produktion, nu under namnet Karo. Det är för övrigt samma namn som Microlino kallades när den första prototypen ställdes ut på bilsalongen i Frankfurt 2015. 

Karo är blott 248 centimeter lång, toppar 90 kilometer per timme och sägs ha en räckvidd på upp till 20 mil. Typgodkännandet lär redan vara klart och man planerar för en produktion 30 000 fordon per år, där de första bilarna ska nå marknaden i början av nästa år. 

Tidigare har ett pris på motsvarande 120 000 kronor nämnts, men ElectricBrands säger ingenting om vad den innevarande inkarnationen av Karo kommer att kosta.