Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Jaguar bygger sex kvarvarande Lightweight E-Type

1963 tog Jaguar fram en lättviktsversion av E-Type. 18 exemplar skulle byggas, endast tolv hann stå färdiga. Nu bygger Jaguar de sista sex exemplaren av Lightweight E-Type.

Mellan 1961 och 1975 byggde Jaguar drygt 72 500 exemplar av E-Type – en av bilvärldens mest klassiska modeller genom tiderna. 1963 tog företaget fram en lättviktsversion av E-Type. 18 stycken hade de för avsikt att bygga men endast tolv av dessa slutfördes. Nu har Jaguar bestämt sig för att bygga återstående sex och i dag visar de första exemplaret byggt av Jaguar Land Rover Special Operations inför årets utställning på Pebble Beach.Lightweight E-Type, som togs fram för GT-racing med bland annat Graham Hill bakom ratten, består till stora delar av i aluminium. Monocoquen är helt i aluminium medan stora delar av karossen är i samma lätta metall. Bland annat huven, bakluckan, dörrarna och det avtagbara taket.Denna lättviktsversion väger in på 1 000 kilo jämnt, cirka 300 kilo lättare än motsvarande vanlig E-Type.Många detaljer är framtagna speciellt för denna version medan andra är plockade från standardbilen. Exempelvis är de större bromsskivorna fram unika för modellen medan de mindre skivorna bak är standarddoningar.Under huven på Lightweight E-Type sitter en aluminiumsexa på 3,8 liter som levererar 345 hästkrafter (25 mer än i originalet från 1963) och 380 newtonmeter. Motorn är sammankopplad med en tätstegad manuell låda med fyra växlar. Enligt Jaguar ska drivlinan, precis som övriga tävlingsditon från märket, tillåta häftiga accelerationer redan från låga varv.3,8-litersmotorn som satt i standardversionen av E-Type levererade 269 hästkrafter och gjorde 0-100 km/h på sju sekunder.

https://youtu.be/bfXfrq489Jk