Jaguar bygger värstingen Project 7
Värstingkonceptet Project 7 som visades förra året kommer att tas i produktion, med kompressormatad värsting-V8 blir den en riktig smällkaramell.
Konceptbilen Jaguar Project 7 visades upp på Goodwood Festival of Speed förra året, en specialversion av F-Type som byggdes som en hyllning till legendariska Jaguar D-Type och Jaguars sju Le Mans-segrar.
På årets upplaga av Goodwood Festival of Speed, som går av stapeln i helgen, kommer Jaguar att visa upp den produktionsklara bilen som ska byggas i 250 exemplar. Bilen som kommer att byggas av Jaguars nya ”Special Operations team” har samma kompressormatade 5,0-liters V8 som vi hittar i F-Type R, men i Project 7 levererar den 575 hästkrafter i stället för 550. Maxvrid är 680 newtonmeter och bilen ska klara av 0-100 km/h på 3,9 sekunder, toppfarten är likt konceptbilen begränsad till 300 km/h.
Specialmodellen ska vara 80 kilo lättare än vanliga F-Type Roadster och väger in på 1 585 kilo. Utöver den effektstarkare motorn och viktbesparningen har Project 7 även fått kolfiberkeramiska skivor, som är tillval till F-Type R, samt aktiv differential, Torque Vectoring som genom att lätt bromsa innerhjulen hjälper till att styra in i kurvor samt hårdare fjädring och bättre gasrespons.
Den mest iögonfallande förändringen är dock designen, med den stora underläppen som sticker ut under grillen, den stora vingen i kolfiber samt lägre vindruta och den D-Type-inspirerade kåpan bakom förarens huvud. Något riktigt tak finns inte, men i nödfall finns ett litet tygkapell, som förvaras i bagageutrymmet på 196 liter, som kan knäppas fast.
De första kundleveranserna blir i mitten av nästa år och något pris är ännu inte presenterat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se