Jaguar C-X75 Concept – turbindriven superbil
Vi trodde att vi hade koll på de flesta nyheterna inför bilsalongen i Paris men så överraskar Jaguar med att visa pinfärska turbin- och eldrivna superbilen C-X75 Concept.
Årets Parissalong bjuder på många intressanta nyheter, en av de mest intressanta och oväntade är Jaguars konceptbil C-X75. Den kryptiska beteckningen säger ingenting om bilen, den linjesköna karossen lurar betraktaren att tro att konceptbilen bara är yta men vid en närmare titt står det klart att C-X75 är något ganska extraordinärt.
Jaguar C-X75 drivs nämligen inte av någon vanlig V12-motor med hundratals hästkrafter eller liknande. Det finns inte heller något halvkonventionellt hybridsystem under skalet. Jaguars tekniker har i stället satsat på den lite udda lösningen med fyra elmotorer, en i vid varje hjul, och två centralt monterade turbinmotorer som räckviddsförlängare. Varje elmotor levererar 195 hästkrafter, vilket ger en total effekt på 780 hästkrafter och 1 600 newtonmeter. Dessutom blir C-X75 fyrhjulsdriven. Varje motor väger 50 kilo och eftersom de driver varsitt hjul blir det en ytterst kompetent form av fyrhjulsdrift där varje hjul kan få exakt den mängd kraft som behövs för optimal framdrivning. Till sin hjälp har elmotorerna två microturbinmotorer monterade i mitten av bilen. Turbinmotorerna genererar kraft som lagras i batterierna men kan också ställas om till Track Mode då de skickar kraft motsvarande 188 hästkrafter direkt ut till elmotorerna som i sin tur förmedlar kraften till hjulen. De två turbinmotorerna väger 35 kilo vardera och arbetar med 80 000 r/min. En stor fördel är att turbinmotorerna kan gå på nästan vilken soppa som helst, olika blandningar av diesel, biobränsle eller gas går bra. C-X75 kan köras enbart på elektricitet och får då en räckvidd på 110 kilometer, om turbinmotorerna får vara med och jobba uppnås en teoretisk räckvidd på 900 kilometer. När kraften i batterierna är slut kan de laddas i ett eluttag på sex timmar.
Resultatet av denna udda blandning är imponerande. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 80-145 km/h går på 2,3 sekunder och toppfarten är inte nådd förrän mätaren visar 330 km/h. Koldioxidutsläppen i EU-cykeln blir endast 28 g/km.
Det behöver väl knappt sägas att Jaguar inte har några planer på serieproduktion. C-X75 har i stället tagits fram i ett försök att inte bara bygga den vackraste Jaguaren hittills, utan även den mest innovativa. Designteamet under ledning av Ian Callum har inte inspirerats av någon enskild Jaguar-modell ur historien. De säger sig i stället ha hämtad en mängd influenser från klassiska Jaggor som XK120, C-Type, D-Type, XJ13, E-Type och XJ220.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se