Jaguar E-Pace officiell – fakta och bilder
F-Pace lillebror E-Pace är till världen kommen. I dag får vi för första gången bekanta oss med den mindre suven som har tydliga drag av F-Type.
Strax innan den stora massan går på semester i Europa väljer Jaguar att presentera nya suven E-Pace som blir det mindre alternativet till F-Pace. Modellen ska inte blandas ihop med den många går och väntar på – det vill säga elbilen I-Pace. Den kommer inte förrän nästa år.
Jaguar är något av mästare på att introducera sina nya modeller med en tvist, så även denna gång. E-Pace presenteras nämligen med vad de kallar för ”en episk flygplansroll”. Den ser du i filmen nedan.
E-Pace är drygt tre decimeter kortare än storebror F-Pace då den mäter in på 439,5 centimeter. Därmed är axelavståndet också kortare, 268,1 centimeter, nästan två decimeter mindre än hos storebror. Med 164,9 centimeter på höjden är den knappt två centimeter lägre.
Mellan 1 775 och 1 926 kilo ligger Jaguar E-Paces tjänstevikt på beroende på modellversion.
E-Pace rymmer som de flesta andra bilar både passagerare och last. Bagageutrymmet rymmer mellan 577 och 1 234 liter beroende på om baksätesryggen är upp- eller nedfälld. Det kan jämföras med BMW X1, som nästan är på pricken lika lång som E-Pace, som kan hantera upp till 1 500 liter bagage.
Under bagagerumsgolvet i E-Pace ryms dessutom ytterligare 93 liter.
Fem olika motoralternativ i totalt åtta olika modellvarianter finns att välja mellan. Alla har Jaguars 2,0-liters Ingenium-motorer med fyra cylindrar under huven, antingen för diesel eller bensin. Endast två av de åtta alternativen är bensindrivna.
Svagaste dieselmotorn heter D150 (som du säkert noterar har Jaguar hittat på ännu en typ av beteckning på sina motorer) och bjuder, som siffran avslöjar, på 150 hästkrafter samt 380 newtonmeter. Den finns med manuell låda i kombination med både fram- och fyrhjulsdrift samt med automatlåda och då med enbart fyrhjulsdrift.
Nästa variant heter D180 och är även den en dieselmotor men med 180 hästkrafter och 430 newtonmeter. Till denna maskin kan man endast få fyrhjulsdrift, däremot finns valfriheten när det gäller växellådan; manuell eller automat.
Kraftigaste dieselalternativet heter D240, en maskin som ger 240 hästkrafter och 500 newtonmeter. Till denna är valmöjligheterna små då både fyrhjulsdrift och automatlåda är standard.
Bensinmotorerna är som nämnt två till antalet där den svagare heter P250 och levererar 249 hästkrafter (alltså inte 250) samt 365 newtonmeter. Fyrhjulsdrift och automatlåda är standard, precis som till den starkaste bensinaren P300 som ger 300 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Samtliga motorspecifikationer för alla modellversioner finner du i tabellen i bilden nedan.
Så här säger Jaguars designchef Ian Callum om E-Pace:
– Fastlagda konstruktionsprinciper för Jaguar säkerställer att E-Pace direkt kan identifieras som den sportbil den är i sin klass. Vår nya kompakta suv kombinerar den grad av innerutrymmen, anslutningsmöjligheter och säkerhet som familjer förväntar sig av de proportioner, den rena design och prestanda man vanligtvis inte associerar med ett praktiskt fordon.
Vill du veta mer om Jaguar E-Pace, läs gärna detta lååånga officiella pressmeddelande på svenska
.
https://youtu.be/9yatAJVA_4E
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se