Jaguar F-Type Coupé officiell – kan du motstå den?
Nu är den officiell, årets kanske snyggaste takförsedda bil. Jaguar F-Type Coupé kompletterar cabrioleten från i våras. 340 och 380 hästkrafter för den som nöjer sig med V6, 550 för den som vill ha V8.
En av årets mest uppmärksammade bilar, Jaguar F-Type, förses nu med tak. På bilsalongen i Los Angeles, som har premiärdag i dag, visas nämligen F-Type Coupé upp. Om du tycker dig känna igen bilen är det inte speciellt konstigt. Vi såg den redan i konceptutförande på Frankfurtsalongen för drygt två år sedan, då hette den C-X16 och ni teknikensvarld.se-besökare var lyriska. Förmodligen är ni fortfarande lyriska nu när F-Type Coupé visar upp ett näst intill identiskt utseende.
Med F-Type Coupé är Jaguars sikte nu ännu tydligare än tidigare. Porsche 911, men till viss del även Boxster. Till viss skillnad från storebror XK är F-Type ett precisionsverktyg i sportbilsgenren. Mer krispig och mer renodlad. Våra provkörningar och tester av F-Type Cabriolet har fått mungiporna att trotsa jordens dragningskraft. Inte minst motorljudet som är läckert oavsett vilken motor som ruvar under huven.
På tal om motorer. Jaguar F-Type Coupé erbjuds i tre olika utföranden, precis som F-Type Cabriolet. Men där finns ändå en stor och betydelsefull skillnad.
Instegsmotorerna hos de båda är desamma. Kompressormatad V6 på 340 (F-Type) eller 380 hästkrafter (F-Type S). Toppversionerna är däremot inte desamma. Förvisso V8 på 5,0 liter i både cabrioleten och coupén, men toppversionen av F-Type Cabriolet heter V8 S och ger 495 hästkrafter medan densamma av F-Type Coupé kort och gott har tilläggsbokstaven R. I Jaguar-sammanhäng är det en bokstav som för respekt med sig, det gäller även för F-Type Coupé R. 550 hästkrafter vid 6 500 r/min samt 680 newtonmeter mellan 2 500 och 5 500 r/min levereras. Motorn är alltså densamma som i XKR-S.
Oavsett motor är det åttastegad Quickshift-automatlåda från ZF som gäller. En låda som arbetar mjukt och fint när man myskör, men som jobbar snabbt och aggressivt när gasfoten ger sig tillkänna på riktigt.
Drivningen framåt står bakhjulen för, som sig bör på en riktig sportbil. Kolfiberkeramiska bromsskivor finns som tillval till den starkare V6:an och V8:an.
Prestandan är det inget fel på. 0-100 km/h för V6-alternativen avverkas på antingen 5,3 eller 4,9 sekunder. Samma sprint för F-Type R Coupé går på 4,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250, 275 och 300 km/h beroende på musklerna under huven.
Förbrukningssiffrorna för F-Type Coupé, F-Type S Coupé och F-Type R Coupé anges till 0,88, 0,91 och 1,1 liter per mil. I koldioxid motsvarar det 205, 213 samt 259 gram per kilometer.
Nämnvärt, eftersom det gäller coupéversionen, är att taket är helgjutet i aluminium. Om det nu inte är så att man som köpare i stället väljer panoramaglastaket till sin bil.
Säljpremiär för Jaguar F-Type Coupé är det våren 2014. Priserna i Tyskland börjar på 67 000 euro. Det kan jämföras med 73 400 euro för cabrioletversionen. Coupén är alltså 57 000 kronor billigare – i Tyskland. Om den differensen även gäller Sverige återstår att se.
https://youtu.be/zCmsfhAvcyo?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se