Jaguar F-Type facelift officiell
Jaguar har gått igenom sin sportbil F-Type och förbättrat den på en rad punkter. Dessutom har en ny modellversion kallad F-Type 400 Sport tagit plats i utbudet. Den har en V6:a på 400 hästkrafter.
Jaguars spänstiga roadster och coupé – F-Type – har i vår fyra år på nacken och det är dags för den att uppdateras. På bilsalongen i Detroit står den uppställd med visuellt subtila förändringar. Det är mest i fronten som ansiktslyftet syns med nya yttre luftintag som ser olika ut beroende på vilken modellversion det rör sig om. Dessutom har strålkastarnas innanmäten fått en helt ny look i och med tillkomsten av LED-belysning. Adaptive Front Lightning-systemet samarbetar med bilens olika sensorer och anpassar ljusbilden automatiskt enligt fyra olika lägen – stad, landsbygd, motorväg och dåligt väder.
Interiört har nya lättviktsstolar, som sänker vikten med drygt åtta kilo och ska ge bättre stöd åt kroppen, samt dekorlister tagit plats i kombination med nya färgscheman. Och startknappen har i samtliga modeller fått ytfinish i matt krom.
Men allt handlar inte om utseende, en hel del ny teknik har hittat till F-Type från och med modellår 2018. Touch Pro-infotainmentsystemet med åttatumsskärm och 60 gigabyte stor SSD-hårddisk är nu standard i alla modellversioner. Precis som på en mobiltelefon kan man med svepa och ”nypa” med fingrarna på skärmen för att bläddra och zooma. Förbättrade ljudsystem ingår också bland nyheterna.
Bland övriga tekniska nyheter hittar vi en ny och halvautomatisk parkeringsassistent. Med hjälp av sensorer kan bilen räkna ut om en tom ruta vid parallellparkering är tillräckligt stor. Om så är fallet räcker det för föraren att gasa och bromsa, bilen tar själv hand om styrningen. Bilen assisterar föraren även vid lämnandet av parkeringsplatsen.
Maskinellt ser det ut som tidigare, med ett undantag. Under uppdaterade F-Types första modellår finns en exklusiv modellvariant kallad F-Type 400 Sport. Den finns som både coupé och cabriolet och har en kompressormatad V6-motor på 3,0 liter som ger 400 hästkrafter. Motorn är som standard kopplad till Jaguar automatväxlade Quickshift-låda, någon manuell låda finns inte till F-Type 400 Sport. Chassit har vässats och bromsarna uppgraderats.
Denna modellversion har 400 Sport-emblem i gult och grått på frontspoilern och på bakstammen och finns endast i tre karossfärger – Indus Silver, Santorini Black och Yulong White. 400 Sport-märket finns även på bromsoken, på mittkonsolen, på ratten och på nackstöden. De interiöra sömmarna går även de i gult.
Ett nytt utrustningsalternativ har tillkommit och benämns R-Dynamic. Det finns till instegsversionerna med 340 alternativt 380 hästkrafters V6-motor. R-Dynamic innebär 19- och 20-tumshjul samt plastdetaljer på frontspoiler, runt luftintag, på huv och på diffusorn i Black Gloss-finish.
Samtliga motor- och modellalternativ ser ut som följer:
F-Type Coupé och Cabriolet
V6 på 340 hästkrafter med antingen automatlåda eller manuell låda samt bakhjulsdrift.
V6 på 380 hästkrafter med antingen automatlåda eller manuell låda samt bakhjulsdrift eller, om automatlåda, fyrhjulsdrift.
F-Type R-Dynamic Coupé och Cabriolet
V6 på 340 hästkrafter med antingen automatlåda eller manuell låda samt bakhjulsdrift.
V6 på 380 hästkrafter med antingen automatlåda eller manuell låda samt bakhjulsdrift eller, om automatlåda, fyrhjulsdrift.
F-Type 400 Sport Coupé och Cabriolet
V6 på 400 hästkrafter med automatlåda samt bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
F-Type R Coupé och Cabriolet
V8 på 550 hästkrafter med automatlåda och fyrhjulsdrift.
F-Type SVR Coupé och Cabriolet
V8 på 575 hästkrafter med automatlåda och fyrhjulsdrift.
Uppdaterade Jaguar F-Type börjar säljs under våren 2017.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se