Jaguar F-Type facelift nummer två officiell
Jaguar kallar den för ny men det rör sig om en uppdatering. 2020 års F-Type har i alla fall en modern uppsyn men backar på motorfronten. Alternativen blir färre i Europa och hur var det nu med hjälpen från BMW?
Nya Jaguar F-Type är nu officiell, även om ”nya” även denna gång är en överdrift. En helt ny F-Type beräknas komma 2022 och ryktas bli elektrifierad, ha mittmotor och kanske till och med byta namn till J-Type.
F-Type lanserades 2013 (och uppdaterades 2018) och nog känner vi igen grundformen på 2020 års upplaga. Uppdateringarna märks främst i fronten med en lägre placering av strålkastarna som nu även har mer slimmad form. Grillen har öppnats upp och ribban i dess mitt har försvunnit. En designtrend som inte direkt faller designchefen Adam Hatton i smaken.
– Alla gapar allt mer i dessa dagar och då måste vi göra det samma. Vi vill inte verka vräkiga men kan samtidigt inte krympa jämfört med konkurrenterna, har uttryckt i brittisk media.
Resultatet är i alla fall en betydligt modernare uppsyn och en design som för tankarna till märkets nyare modeller och nyligen uppdaterade XE.
Baktill känner vi igen oss mer även om de runda delen av ljuskällorna har får platt nederkant och vecken kring nummerplåten har fått en ny vinkel. På tal om plåtveck så får vi åter betrakta bilen framifrån. Huven har fått nya, rundare former vilket ger ett bredare intryck. Stötfångardesignen nedan kommer att skifta mellan de olika versionerna av modellen.
På motorfronten stryks V6-alternativet på den europeiska marknaden. Kvar blir radfyran och V8:n – den sist nämnda är fortfarande den egna konstruktionen, det ryktade skiftet till vinkelåttor från tyska BMW tycks inte ha blivit av.
V8:n kommer med effektuttag på 450 och 575 hästkrafter och fyran med 300 hästkrafter. Toppversionen R är fyrhjulsdriven och instegaren bakhjulsdriven, mellanmodellen kan fås med antingen eller. Åttastegad automatlåda gäller för alla versioner.
Invändigt är det mesta sig likt men förarmiljön är nu digital och bilen har ett nytt infotainmentsystem som är kompatibelt med Apple Car Play och Android Auto samt kan uppdateras på distans.F-Type erbjuds liksom tidigare både som coupé och roadster och prislappen startar i Storbritannien på 54 060 pund – närmare 668 000 kronor. Tycker du att det är på tok för dyrt kan du köpa en F-Type som leksaksbil. En sådan utvecklades nämligen parallellt och den ser du i klippet nedan.
https://youtu.be/WBaEV-pB5gM
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se