Jaguar-handlarna återigen i topp
Amerikanska J.D. Power and Associates har nu presenterat sin årliga undersökning där säljorganisationerna hos olika bilmärken granskats. Precis som förra året är det Jaguar som toppar undersökningen. Våra svenska bilmärken dominerar inte, men gör ändå bra ifrån sig.
J.D. Power and Associates har mångårig erfarenhet från undersökningar i bilbranschen. Årligen presenterar de olika resultat, bland annat den om olika bilars kvalitet sett ur kundens perspektiv. Den undersökning som nu presenteras rör biltillverkarnas säljorganisationer och ungefär 48 000 nybilsköpare fick svara på frågor under maj och juni i år. Undersökningen genomfördes i USA ska kanske tilläggas. Kundernas svar analyserades och kategoriserades enligt följande fem – återförsäljarens anläggning, säljaren, pappersarbetet/finansieringen, leveransprocessen samt priset på fordonet.
Kundernas belåtenhet gentemot olika bilmärkens säljorganisationer presenteras på en skala där tusen är max. I undersökningen ingår 38 bilmärken och deras genomsnittliga poängbetyg hamnade på 836. Jämfört med 2008 är det en höjning med elva poäng. De som står för höjningen är 29 av de 38 bilmärkena. Största vinnaren om man jämför förra årets lista med årets är bilmärket Mini som avancerat 16 placeringar till en sjätteplats.
J.D. Power and Associates har kategoriserat bilmärkena enligt ”luxury brands” och ”mass market brands”. I ”luxuary brands”, det vill säga lyx/premiumbilar, ligger Jaguar för andra året i rad i topp tätt följd av Cadillac. Dessa två står i en klass för sig. Därefter kommer Lexus och Mercedes en bit ned tätt följda av Land Rover. Strax under ”medelsäljorganisatonen” kommer Lincoln, BMW och Porsche och efter denna trio kommer Saab strax före Acura. Skoj sett med svenska ögon. Längst ned på listan, en bra bit bakom övriga i lyx/premiumbilklassen hittar vi Audi som ser ut att ha en del att jobba på när det gäller försäljningsbiten. Volvo kommer näst sist, inte heller en speciellt smickrande placering.
Men tittar man i stället på kategorin ”mass market brands”, det vill säga bilar som inte klassas som lyx/premium, och trycker in Saab och Volvo där så hamnar förstnämnda svensk på övre halvan medan sistnämnda placerar sig strax under mitten, dock en bra bit över ”medelsäljorganisationen” för icke lyx/premiumbilar.
Tittar vi blint på listan över icke lyx/premiumbilar så toppar amerikanska Mercury strax före Smart, Buick, Pontiac, Chevrolet och Mini. Övre halvan domineras av amerikanska bilmärken, som ni kan se i listan nedan. En bit under ”medelsäljorganisatonen” ligger stora tillverkare som Honda, Volkswagen, Kia, Toyota och Mazda. Längst ned i botten hittar vi Mitsubishi som ligger i särklass sist, även om vi slår ihop de två listorna för lyx/premium och icke lyx/premium.
För specificerad betygsättning för respektive bilmärke (enligt de fem kategorierna nämnda ovan) hänvisas du till de externa länkarna nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se