Jaguar lanserar egen Ring-taxi
Jaguar lanserar nu en egen taxibil för kunder som snabbt vill ta sig runt den klassiska banan Nürburgring, efter att BMW nästan gjort sina prestandamodeller synonyma med begreppet ”Ring-taxi”.
Det senaste tillskottet till Jaguars utvecklingscenter vid Nürburgring, en Jaguar XJ Supersport med en femliters kompressormatad V8, är kanske inte särskilt lik vad vi är vana vid att se som taxi. Det är å andra sidan inte BMW M3 eller M5 heller, två bilar som under de senaste åren närmast grundat själva begreppet ”Ring-taxi”.
– Aluminiumarkitekturen betyder att bilen är styv och lättviktig, vilket gör bilen väldigt bra på bana. För att understryka det har vårt ingenjörsteam skapat den här speciella Nürburgring taxiversionen som våra tränade förare på ett säkert sätt tar passagerare runt banan, säger Frank Klaas, kommunikationschef för Jaguar Land Rover i ett pressmeddelande.
Exteriört skiljer sig Jaguars 1 892 kilo tunga Ring-taxi från vanliga XJ med den mattgråa speciallacken. Motorn är på 510 hästkrafter vilket är precis lika många som den som går att köpa i handeln, men bilen som ska gå runt Nürburgring har fått tilläggsutrustningen Speed Pack, vilket höjer toppfarten från 250 till 280 kilometer i timmen.
Den som ville åka i vanliga stolar får dock ta sin egen XJ, de har nämligen rivits ut till förmån för racestolar. Jaguar passade även på att installera bur och bilen har i och med Speed Pack även frontsplitters, spoiler på bakluckan och knallröda bromsok bakom de 20 tum stora fälgarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se